Nordea vælger nyt bureau – et af Danmarks største

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Nordens største bank har valgt en ny partner på det digitale område. Foreløbig er man dog tilbageholdende med informationer.

Magnetix var i vælten i sidste uge, da bureauet blev købt af Dentsu Aegis Network og fusioneret med Isobar. Dermed skabte en ny stor og slagkraftig nordisk digital bureauenhed.

Nu viser det sig, at bureauet også har landet en ny stor nordisk kunde. Bureaubiz’ kilder fortæller, at Nordens største bank, Nordea, efter en bureaukonkurrence har valgt Magnetix som deres nye nordiske digitale samarbejdspartner.

Nordea er dog noget mere fåmælt og vil kun bekræfte et samarbejde om et projekt. Fra Laurits Harmer Lassen i presseafdelingen er der kommet følgende besked:

“Det er rigtigt, at vi har været i dialog med mulige nye samarbejdspartnere i forbindelse med et projekt for vores Digital Banking-division. Vi har indledt et samarbejde med Magnetix, men det er endnu for tidligt at fortælle om projektet.”

Hos Magnetix nøjes man også med at bekræfte, at man har indgået et samarbejde med Nordea.

I slutningen af sidste år valgte Nordea også nyt reklamebureau. Det skete ligeledes på nordisk niveau, og her faldt valget på McCann, der kører kunden ud af Stockholm.

Forsømt it-udvikling

Nordea har været i skudlinjen på det seneste i forbindelse med både Panama-papirerne og overholdelse af reglerne for overvågning og kontrol af mulig hvidvask.

Men i erhvervsmedierne er der også blevet trukket et andet aspekt frem om Nordea – nemlig at banken har forsømt sin digitale udvikling og derfor er kommet meget bagud i forhold til Danske Bank.

F.eks. skrev Jyllands-Postens kommentator, Lars Nielsen, i lørdags på bagsiden af erhvervs-sektionen om det forhold, at Nordea tilsyneladende var kommet meget bedre gennem finanskrisen end konkurrenterne:

“Da finanskrisen sluttede, blev det klart, at fremgangen var sket med benhårde besparelser samt forsømmelse af it-udvikling. Det har givet ærkerivalen Danske Bank et forspring, man kan tjene penge på.”