Nordiske bureausamarbejder er de korteste i Europa

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Gennemsnitslængden i Sverige er lige over 3 år, mens den i f.eks. England er 6 år. I Danmark vurderes tallet at være tættere på det svenske.

Lange samarbejder mellem bureauer og deres kunder er en dyd og har skabt mange stærke brands. Men hvis danske bureauer sidder med følelsen af, at kunderne bliver mindre loyale og utålmodige, så er det nok ikke forkert.

I hvert fald ikke hvis man sørger den svenske bureau-konsulent, Niels Welinder. Og han mener ikke, at det nødvendigvis er en generel international trend. Tværtimod.

“Gennemsnitslængden på et bureausamarbejde i Sverige er 3,1 år, og det er for lidt. Det er det korteste i Europa, og i f.eks. England er gennemsnitslængden 6 år”, siger Niels Welinder.

Den danske konsulent, Dan Hestbæk vurderer, at de danske tal er tættere på de svenske end de engelske.

“De nordiske bureauer har ikke den samme professionalisme i serviceringen af kunder og fokuseringen på kundetilfredshed, som man oplever i f.eks. England og USA, og det kan være en af årsagerne”, siger Dan Hestbæk.

Bureaukonsulenter er typisk kendt for at hjælpe kunder med at finde nye bureauer, men Niels Welinder peger på, at de lige så vel kan bruges til at hjælpe med at få et samarbejde, der er kørt skævt, til at fungere. Han peger desuden på, at det i andre europæiske lande er langt mere almindeligt at anvende bureaukonsulenter. I f.eks. Tyskland er konsulenter involveret i 95 pct. af alle bureaukonkurrencer, mens det i Sverige kun er 5 pct.

Han er en af tre svenske bureaukonsulenter, og to af dem var i sidste uge på besøg i Danmark sammen med den finske konsulent, Tuuli Kahma. Dan Hestbæk var vært og havde arrangeret et program, hvor konsulenterne mødte Kunde & Co, Creuna og Publicis Reputation.

Tre meget forskellige typer bureauer, hvor de to svenskere specielt hæftede sig ved Kunde & Co.

“Det slog mig, at Jesper Kunde næsten udelukkende talte om strategi. Vi har ikke mange bureauer, der ligner Kunde & Co i Sverige, og jeg kan godt se han pointe med at sikre hele processen. Men generelt er svenske annoncører meget tilbageholdende over for bureauer, der ikke har fokus nok på kreativitet”, siger Bobo Seifert.