Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Og indgår i stedet en strategisk alliance med stort digitalt bureau. En løsning, som man tror mange andre reklamebureauer kommer til at følge.

Digitale opgaver fylder stadigt mere i nordjyske Corbiz’ dagligdag. Derfor nedlægger man nu sin digitale udviklings-afdeling.

Måske ikke den umiddelbart mest oplagte reaktion på væksten i digitale opgaver, men der er mening med galskaben.

“Vi havde en udviklingsafdeling på seks mand, men det var vores vurdering, at den var utilstrækkelig i forhold til at møde fremtidens krav. Den digitale verden bliver stadigt mere kompleks og omfangsrig at følge med i. Det kræver størrelse, så enten skal man kunne opbygge en markant større afdeling eller også må man finde andre veje,” siger direktør Uffe Thaarup og fortsætter:

“Vi ønsker at være en uvildig rådgiver, der søger de løsninger, der er rigtige til den konkrete problemstilling. Hvis vores digitale værktøjskasse er for lille, risikerer vi at begrænse os i forhold til den rådgivning vi skal give vores kunder – derfor har vi valgt en anden løsning.”

Og den handler om et strategisk samarbejde med aarhusianske Novicell.

“Novicell er et af landets store digitale udviklingshuse. Her sidder der 55 mand, og de har langt bedre mulighed for at følge og håndtere de mange nye teknologier. Vi tror på, at vores kunder vil komme til at opleve en bedre rådgivning på denne måde,” siger Uffe Thaarup.

Corbiz vil i stedet koncentrere sig om sine kernekompetencer – i digital sammenhæng gælder det onelinestrategier, arkitektur og tilrettelæggelse af projekterne i forhold til kundernes ønsker. Først derefter bliver Novicell involveret.

“Men vi har også mulighed for at trække på Novicell i vores indsalg,” siger Uffe Thaarup og fortæller, at der er indgået en ganske omfangsrig kontrakt, der nøje definerer rammerne.

Han ser det som et offensivt tiltag for bureauet.

“Det er rigtigt, at vi skal aflevere noget omsætning – men vi vil også være nogle færre mennesker, så jeg tror, det økonomisk vil se fornuftigt ud fra vores side,” siger Uffe Thaarup og fortsætter:

“Det helt centrale er, at vi tror, vi på denne måde bedst kan betjene vores kunder. Og så tror vi også, det er den vej udviklingen går. Vi er del af et internationalt netværk, og her ser man de samme tendenser. Jeg tror, at mange flere full-service bureauer kommer til at gøre det samme.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club