Af Peter Engholm 25@mail.dk

En gruppe med i alt 150 medarbejdere i Norge og Sverige vil skabe ”det førende digitale mediabureau-miljø i Norden”. Og der er er diskussioner med et dansk bureau, forlyder det. Men de oplagte kandidater afviser.

Oven på dannelsen af det nordiske netværk for primært reklamebureauer, The North Alliance, rumler det nu med planer om at stifte et tilsvarende netværk blandt mediabureauer. Og lige som The North Alliance spiller nordmændene en aktiv rolle.

Foreløbig er et norsk og et svensk bureau gået tættere på hinanden – og samtidig lyder det, at de er i dialog med et dansk. Hvilket står hen i det uvisse, og i Danmark afviser de mest oplagte at være med i en dialog. Mere om dem til sidst i artiklen.

Diskussionerne om et nyt nordisk netværk begyndte for en uge siden, da Havas Media købte svenske Bizkit Wisely. Her lød meldingen fra Bizkits adm. direktør: At blive ”etta i Norden”.

Og nu har så Red Media Consulting i Norge og Scream i Sverige annonceret, at de er gået sammen i et nyt netværk, der bl.a. har til formål at blive førende inden for digitale mediabureauer i Norden.

De to udmeldinger har en del med hinanden at gøre, for Red Media havde et samarbejde med netop Bizkit og Havas – og nordmændene vil ikke den internationale vej:

”Vores netværk skal være et alternativ til de nordiske kunder, som ønsker lokal forankring frem for løsninger bygget på ”one size fits all”. Mange annoncører har forskellige markeds-udfordringer i Norden, og vores set-up er tilpasset dette,” siger Niels Nøang, der er partner og daglig leder i Red-Gruppen, til Kampanje.

Red og Scream, der til sammen har 150 medarbejdere, har ingen umiddelbare planer om at indgå i et fælles ejerskab, men vil heller ikke udelukke det på længere sigt. Parterne ser dette som begyndelsen på et nordisk netværk, der skal bygges op fra bunden af.

Og når Red-gruppens arbejdende bestyrelsesformand, Helge Onsum, er med på banen, så ved man, at det ikke bare er løs snak. Onsum var således også initiativtager til førnævnte The North Alliance, som otte reklamebureauer – herunder &Co og Åkestam.Holst – er med i.

Det var også Onsum, der introducerede Red og Scream for hinanden. Han siger til Kampanje om netværket:

”Vi har en klar en ambition om at blive det førende digitale mediabureau-miljø i Norden.”

Helge Onsum afviser blankt, at det nye netværk skal blive en del af The North Alliance. I stedet sigter parterne på at få tilknyttet partnere i Danmark og Finland, og der er ifølge Onsum ”diskussioner med en dansk deltager om et muligt partnerskab i netværket”, og han karakteriserer dialogen i Danmark som god.

Og hvem er det så? Det vil nordmændene vende tilbage med, hvis det bliver konkretiseret.

Men når det gælder uafhængige danske mediabureauer, er det en overkommelig research-opgave at nå en god bid rundt. Desværre uden at komme svaret nærmere:

Over for Bureaubiz melder Orchestra pas, og det samme gør Blackwood Seven. Og svaret er også afkræftende hos både Off-Road Media og Face Media.

Sidstnævnte er ikke et, der optræder mest i spalterne – men havde faktisk et rigtig godt 2013, hvor bruttoresultatet blev fordoblet til 12 mio. kr. og Resultat af primær drift steg fra 2,2 til 3,4 mio. kr.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club