Normal-kampagne møder kritik: ”Elendig og ydmygende”

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Brancheklip: Butikskæden Normal er ude med en ny kampagne, der skal gøre det lettere for ’rigtige mænd’ at handle hos dem. Det er imidlertid faldet forbrugerne for brystet, der anklager kampagnen for at være humorforladt, elendig og kønsdiskriminerende.

Normal har fået ørene i maskinen med sin nye landsdækkende kampagne, der ifølge butikskæden selv gør det nemmere for mænd at handle i Normal. Det skriver BT.

Ved hjælp af et såkaldt ’Fars track’, dvs. en stiplet sporlinje på gulvet, kan mænd hurtigt finde gennem butikken, lyder det fra Normal, der tilmed forsikrer sine kunder om, at ‘rigtige mænd’ også handler i Normal.

Det nye tiltag har dog fået forbrugerne til tasterne på Normals Facebook-side. De er generelt uforstående overfor kampagnen, som de både refererer til som kønsstereotyp, pinlig og nedsættende.

Det ærgrer Torben Mouritsen, adm. direktør i Normal, der forklarer, at kampagnen var tænkt som et humoristisk tiltag:

”Det er et forsøg på at være sjov, og det har nogen desværre taget ilde op. Det har vi selvfølgelig noteret os, og vi er kede af, hvis vi har stødt eller generet nogen, for det har ikke været vores hensigt,” siger Torben Mouritsen til BT.

Han tilføjer, at kampagnen er ment som en pendant til ’Mors måned’-kampagnen, der kørte tilbage i maj.

Selvom kritikken raser på de sociale medier, har Normal dog ikke tænkt sig at trække kampagnen tilbage, men holder fast i, at kampagnen tværtimod har til hensigt at hylde mænd:

‪”Vi har læst alle jeres kommentarer, og vi er rigtig kede af, at nogle af jer har opfattet vores kampagne negativt. Hele ideen går ud på at vi hylder mænd i juni, og vi synes netop, at alle mænd er rigtige mænd. Det er faktisk det vi gerne vil sige med kampagnen,” skriver Normal på Facebook.