Af Peter Engholm 25@mail.dk

Adfreak har samlet de 30 ”freakiest ads” fra 2011. Her finder vi David Lynch, en norsk og finsk film samt flere zombie-sager, hvoraf den ene også er på Top10 over årets bedste.

Efterhånden som december skrider frem, giver det mening at spørge: Nå, hvordan har året så været? Og svaret er: Sært. Især hvis man bruger lidt tid på Adfreaks liste over de 30 mærkeligste, besynderligste og mest skræmmende reklamefilm, som 2011 har … beriget os med.

Bureaubiz bragte i sidste uge en forpremiere på listen, da vi omtalte reklamen fra det norske smykkebrand, Bjørg. I et øde landskab bliver en kvinde brændt på bålet af en anden kvinde. Spørg ikke hvorfor – det er kunst! Okay, så kunst-agtigt … hmmm, vel mest af alt bare dumt, medgiver Adfreak og giver nordmændene en 16. plads.

Old Spice og Wieden + Kennedy står bag flere af de bedste og mest viste reklamefilm de seneste par år, godt hjulpet af Isaiah Mustafas karisma. Hans ferieafløser på markederne uden for USA var Neal Bledsoe, der i spottet for Old Spice Danger Zone blev dyppet i kviksand, bidt af slanger, kørt over og halvt fortæret af piratfisk – underholdende … og for meget af det gode? En 22. plads.

En finsk reklame er i Top10 – ikke så sært, vil nogen måske mene. Og så er den fra advokat-brancheforeningen … En kvinde på et kontor nyder – virkelig nyder – en sodavandsis, så det er pinligt for hendes mandlige kolleger. “Er det her sexchikane,” spørger speakeren, “Vi kender svaret”. Et svar, der sikkert kræver en høj timepris for at få – men selve spørgsmålet er ubehageligt nok til en 9. plads.

Der er flere zombie-film på listen, bl.a. nr. 3 – en trailer fra Dead Island-spillet, der viser et zombie-angreb på en familie i et feriehotel, begyndende med slutningen og så ellers tilbage i tiden. Grusomt, men smukt lavet – og årets “crossover spot”, idet filmen også fik en 7. plads på 10 Best Commercials of 2011 – en liste, som VWs “The Force” topper.

David Lynch nøjes ikke med at instruere film – han insisterer også på at lancere sit eget kaffemærke. Sært i sig selv, og filmen? En fire min. lang sag, hvor instruktøren fingerer med et Barbie-hoved, mens han taler om kaffen. Nr. 2 på listen.

Årets utvivlsomt særeste reklame er fra Help Remedies – et medicinalfirma med et enkelt produktdesign og i konstant slåskamp med de store koncerner. Firmaet gør 1) hvad der er sjovt 2) lige hvad der passer det, inkl. denne reklame. Ni film for en sovemedicin, der viser drømme – men ikke ligefrem drømme, man ville nyde. De er slet og ret bizare, kunstneriske og … sære.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club