Norsk sodavand vil erobre USA???

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Solo er navnet på en norsk sodavand, der lige nu er aktuel med et tilsyneladende reklamefremstød i Hollywood. Men måske er det bare et anderledes PR-stunt.

Hvis vi her skrev, at Tuborg Squash nu ville erobre det amerikanske marked og havde sat gang i en kampagne, så ville de fleste nok kigge på datoen for at checke om der stod d. 1. april.

Det er også den tanke, der har meldt sig hos en del norske branchefolk i forbindelse med en historie om, at den norske sodavand, Solo, nu er gået i gang med at blive verdensberømt. Problemet er, at historien er kommet ud d. 6. april, så det bør udelukke aprilsnaren.

Og tilsyneladende er der rent faktisk opsat et kæmpe skilt på Sunset Boulevard med teksten: “The worlds best soda is yellow. And Norwegian”.

Samtidig har fremstødet fået meget betydelig mediedækning i norske aviser. Og seriøse kommentarer om, at det lyder som halsløs gerning at forsøge at gå op mod Coca-Cola og Pepsi i USA.

Til gengæld giver det noget mere mening, hvis det er et fremstød på det norske marked – for som PR-stunt ser det jo ud til at have virket særdeles godt.

Det er bureauerne Try og Apt, der står bag.