Af Peter Engholm 25@mail.dk

DFDS havde en journalist med til sin bureaukonkurrence. Det blev til en kæk reportage – undtagen for de involverede bureauer, der føler sig hængt ud.

Den norske del af DFDS ville udfordre sine tre bureauer, hhv. reklame, media og PR, og inviterede til en åben bureaukonkurrence.

Lige så åben var rederiet over for Dagens Næringsliv, som fik lov til at følge konkurrencen. Tilgangen var at beskrive den intense konkurrence mellem de norske bureauer – en konkurrence, der i finalen mest af alt mindede om X-factor.

80 bureauer meldte sig til konkurrencen om et samlet årligt budget på små 20 mio. kr. Og ved fristens udløb var “færgeselskabets kontorer præget af et mix af mere eller mindre talentfulde bidrag inden for fagene sløjd, hjemkundskab og norsk,” hed det i artiklen.

Mediacom havde snedkereret en lille båd, konstellationen Confetti og Pardon havde sendt en marcipankage formet som en skib, reklamebureauet Bål leverede et balancebræt, og Electric Brandy en hel bog fyldt med håndskrevne ideer. Saatchi & Saatchi ville skille sig ud og sendte en flaskepost – det samme gjorde Itera Gazette.

DFDS har hidtil brugt Carat som media- og reklamebureau og Apeland Informasjon som PR-bureau. Men de blev langt fra udfordret af alle. Selv blandt de 9 udvalgte finale bureauer/konstellationer var der kiksere – bl.a. fremstod alliancerne ikke specielt sammentømrede:

“Da en af bureaukonstellationerne kom, hilste de på hinanden, som om de aldrig havde mødtes før,” siger markedschef Monika Nordgård, DFDS.

Dinamo havde tid og ure som tema, inkl. en idé om at have en tømmerflåde med et stort digitalur og webkamera flydende ude i Skagerak. En idé, der ikke var afstemt med søfartsmyndighederne.

Bureauets tjenester var ikke prissat, mens andre sagde 1.200 kr. – uanset opgave og resultat.

DFDS norske direktør, Vivian Sivertsen, følte sig hårdt prøvet: Som da Ernö og Pr-operatørerne foreslog at udvide med kurser og konferencer – oven på to års konstant trimning af staben. Creo havde udset hende til at rådgive nordmænd om at feriepakke bilen – hvilket hun selv er håbløs til. Og Carat lancerede “Jylland er for folk, der ikke ved bedre”, fordi Sjælland har flere solskinsdage end Jylland – men mange nordmænd har ingen anelse om, hvad Jylland er.

DFDS valgte Maxus som mediabureau og Trigger som PR-bureau. Nyt reklamebureau blev TBWA, der fik et bifald – som den eneste af konkurrencedeltagerne. Det skete med budskaber som “For at føle dig som en prinsesse, tag en tur til Kongens by” og “Alle norske forretninger har et København-kontor.”

Finalebureauerne var klar over, at Dagens Næringsliv fulgte processen, men det forhindrer ifølge Kampanje.no ikke bureauerne i at føle sig hængt ud:

“Det værste er, at kunden gør nar af folk, som de har bedt om at arbejde gratis for dem. Det er skidt for branchen, men mest af alt bedrøveligt for DFDS,” siger Arne Hjeltnes, Creuna.

Øjvind Breen fra Electric Brandy mener, at rederiet har en hårrejsende dårlig forretningsetik, når man offentlig- og latterliggør bureauernes ideer.

Ud over den uønskede omtale fik de 9 finaledeltagere, der omfatter i alt 13 bureauer, tilsammen ca. 130.000 kr. for deres ulejlighed.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club