Norwegian vælger nyt bureau – også i Danmark

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Efter en mellemlanding hos M&C Saatchi i Sverige har Norwegian valgt Try som sit nordiske leadbureau. Der er også sat navn på en dansk bureau-partner.

Norwegian har rystet posen bureau-mæssigt de seneste år. I begyndelsen af 2014 opsagde flyselskabet alle sine bureau-aftaler – det skete med henblik på at finde én global partner, der kunne håndtere helheden.

Det betød bl.a. farvel til Kitchen, der reelt havde været kreativt leadbureau, og – efter en længere proces – goddag til M&C Saatchi, som Norwegian kommunikerede med via bureauets kontorer i London og Stockholm.

Nu har Norwegian afsluttet en pitch, der har kørt efter efteråret. En ny partner er valgt – i form af et leadbureau i Norden.

Det norske reklamebureau Try får ansvaret for at udvikle og koordinere alle markeds- og reklametiltag i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Try har også sat navne på sine samarbejdspartnere i Norden, og i Danmark drejer det sig om TBWA/BBDO. I Sverige bliver partneren BBDO og i Finland TBWA.

Branchesitet kampanje.com har tidligere anslået budgettet til at ligge på 8-12 mio. kr., men valget af bureau indikerer, at der kan komme ”en del finere ting fra os fremover,” siger Norwegians markedsdirektør Stine Steffensen Børke til Kampanje.

Try er kendt for sin massekommunikation i form af større brand-byggende reklame- og profilfilm, mens Norwegian hidtil mest har været kendt for sin taktiske kommunikation.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Johan Bisgaard Larsen, der er Norwegians marketingchef for bl.a. Danmark.