Novicell tog sidste år imod 90 nye medarbejdere

Finn Graversen,
journalist

En af årsagerne var dog øget medarbejderomsætning. Bureauet voksede med næsten 30 mio. kr., men investeringer kostede på bundlinjen.

Regnskabet for Novicell fortæller om et travlt år med en vækst i bruttoavance på ca. 30 mio. kr., hvilket er lig med godt 15 pct.

Men der har også været travlt i HR-afdelingen. For ikke bare er der blevet flere medarbejdere i bureauet – medarbejderomsætningen har også været højere end normalt, og derfor skulle man i løbet af året tage imod hele 90 nye medarbejdere.

“Det er vist en generel udfordring, at det er svært at fastholde medarbejderne, når de sidder derhjemme. De kommer lidt for langt væk fra deres kolleger og alt det sociale liv, som binder mange af dem sammen, siger adm. dir. Per Kirchner og fortsætter:

“Men det er dog alligevel bemærkelsesværdigt, at det er lykkedes os at rekruttere så mange nye medarbejdere i en tid, hvor erhvervslivet skriger på arbejdskraft – ikke mindst inden for vores branche. Men vi har også gjort meget for at indrette os på medarbejdernes præmisser. Blandt andet har vi det seneste år etableret to nye afdelinger i henholdsvis Aalborg og Odense for at komme tættere på arbejdskraft i de respektive byer,” siger Per Kirchner og tilføjer, at sygdom også har givet udfordringer i efteråret. Flere medarbejdere med corona kan aflæses på bundlinjen.

Det er dog langt fra den eneste årsag til, at bureauet har måttet notere en bundlinje, der trods den store vækst udviser et lille fald.

En stor forklaring handler om investeringer. Bl.a. har bureauet investeret i at kunne arbejde med en ny tysk cloud-baseret e-commerce platform, der hedder Commercetools.

“Det har kostet nogle læringspenge at oparbejde de rette kompetencer i en platform, som i høj grad kommer til at definere udviklingen af commerce-løsninger blandt førende virksomheder de kommende år. Vi er blandt de første i Danmark, der kan bygge Commercetools-løsninger, og der er slet ingen tvivl om, at det vil give os en konkurrencemæssig fordel at være first mover. Vi kan se, at vi allerede nu vinder opgaver, fordi vi har investeret i udviklingskompetencer,” siger Per Kirchner.

Men Novicell investerer også fortsat i etablering af udenlandske afdelinger. Blandt de nye er Sverige og Holland. Herudover er bureauet i Norge, Spanien og England. Specielt i Barcelona er det gået stærkt.

“Ud over at byen er et rart sted at være, så har den et attraktivt digitalt miljø, med gode kompetencer til en attraktiv pris. Det betyder, at mange internationale koncerner har placeret deres IT-afdelinger her og det har skabt et spændende miljø for sådan nogen som os,” siger Per Kirchner.

Bureauets filosofi handler om at være tæt på kunderne og derfor satser man på at bygge kopier af den danske afdeling i de andre lande.

“Vi har et bredt sæt af kompetencer at tilbyde i krydsfeltet mellem forretningsudvikling og IT-udvikling. Vi bygger løsninger, der forbedrer forretningen. Selvfølgelig er der nogle fælles funktioner, vi kan trække på, og vi kan hjælpe hinanden på kryds og tværs, når der er behov for det, men det er grundlæggende hvad hvert enkelt bureau skal kunne levere,” siger Per Kirchner.

Nøgletal for Novicell

  • Bruttoavance 210,714 mio. kr. +15,8 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 747.213 kr. +3,5 pct.
  • Lønandel 75,6 (73,5)
  • Resultat før skat +13,001 mio. kr. -6,2 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz