Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Opdateret: Fem bureauer blev i februar i år prækvalificeret til en opgave på 11 mio. kr. om at udvikle en ny hjemmeside samt en webshop for Nationalbanken.

Opdateret: Pentia har efterfølgende meddelt, at de efter prækvalifikationen valgte ikke at afgive tilbud på udbuddet.

Nationalbanken skal have et nyt website, der både designmæssigt og teknisk er tidssvarende. Samtidig skal der bygges en simpel og driftssikker webshop, hvor man blandt andet skal kunne købe de nyeste jubilæumsmønter.

Det gik banken i udbud med i februar i år og efter at have prækvalificeret fem bureauer, har man nu valgt Novicell til stå for opgaven, der har en værdi af 11 mio. kr.

De fem prækvalificerede bureaer var 1508, Kruso, Netcompany, Novicell og Pentia.

Der er bl.a. lagt høj vægt på sikkerhed for at undgå hackerangreb, siger public sales hos Novicell, Anja Bukhave Larsen:

”Nationalbanken kræver uhyre høj sikkerhed – blandt andet har Ruslands invasion i Ukraine øget risikoen for hackerangreb mod danske virksomheder og offentlige institutioner, og derfor skal sikkerheden omkring Danmarks Nationalbanks løbende analyser og anbefalinger være på et niveau, som man ikke ser ret mange andre steder.”

Hun fortsætter:

”Løsningen bliver bygget med et ekstremt højt overvågningsniveau, så vi sikrer, at det kun er Nationalbankens redaktører, som logger ind. Samtidig har vi behov for hele tiden at kunne overvåge og logge, hvem der er inde på løsningen, og hvad der bliver ændret. Nationalbankens kommunikation er ekstremt tidskritisk, da kommunikationen kan have indflydelse på både erhvervsliv og de finansielle markeder, og derfor er der naturligvis også en øget risiko for, at løsningen bliver mål for hackerangreb.”

Bygges på en ø
Nationalbankens nye digitale platform bliver bygget som en ø, der er relativt afkoblet fra bankens øvrige systemer. Derudover bliver den bygget, så det er let at udskifte forskellige hjælpesystemer.

”Det betyder, at Nationalbanken får en løsning, der vil være tidssvarende og driftssikker mange år frem, da vi blot kan udskifte forskellige dele i takt med, at behovet opstår,” siger Anja Bukhave Larsen.

Udbuddet løber over fire år med mulighed for forlængelse i yderligere tre år, hvor Novicell skal sørge for driften af platformen.

 Det er ambitionen, at den nye digitale platform skal være klar til lancering inden årets udgang.

De fem prækvalificerede bureauer var 1508, Kruso, Netcompany, Novicell og Pentia.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club