Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Big data i bureaubranchen er nået frem til Weekend-Avisen - bl.a. med Wunderman i en hovedrolle. K&Ks direktør konstaterer, at alle hendes medlemmer arbejder med Big data.

Big data er et af tidens buzz-words, og nu er det også nået frem til Weekend-avisen, der har grebet et 1 år gammelt udtryk fra The Economist og under overskriften “Fra Mad Men til Math Men” beskæftiger sig med emnet.

Et af de sidste 5 års mest succesfulde bureauer, Wunderman, spiller en stor rolle i artiklen – som dog mere generelt beskæftiger sig med dataanvendelse.

Dem har bureaubranchen i vidt omfang altid anvendt – tag f.eks. mediabureauernes fokus for et antal år siden på sales modelling – nu er der bare mange flere af dem.

Spørgsmålet er bare, hvornår der reelt bliver tale om Big data – og hvornår man kan tale om en Big data case i markedsføring.

Det efterlyste Hanne Feldthus svar på i en klumme på Bureaubiz i slutningen af maj. Hun udfordrede branchen:

“Hvem vil frivilligt og uden honorar kaste sig ud i at fortælle mig om en succesfuld case baseret på big data anvendt på dansk grund med dokumentation for, hvad de har gjort, og hvad de har opnået.”

Hanne Feldthus lovede at fortælle om casen i en klumme, hvis nogen fremlagde den for hende. Klummen udløste mange kommentarer, som dog ikke bidrog til en klar opfattelse af Big Data i markedsføringen, og der er da heller ikke endnu kommet en opklarende klumme – men det kan selvfølgelig fortsat nås.

Og når man læser, hvad Kreativitet & Kommunikations adm. dir., Tine Aurvig-Huggenberger, siger i Weekend-Avisen’s artikel så bør det være muligt at fremlægge en case. For ifølge hende arbejder alle hendes medlemmer med Big data:

“Hele markedsføringsbranchen er inde i en generel transformation, hvor lige præcis data spiller en fuldstændig afgørende rolle. Der er ingen bureauer i min medlemskreds, der ikke arbejder med big data, og som ikke indhenter den viden, der ligger i, hvordan kunderne bevæger sig, og hvad deres præferencer er. Big data gør os meget klogere, end vi nogensinde har været på et meget mere detaljeret niveau.”

Kommentarer

  1. Nu henvises der i artiklen til de meget forskellige opfattelser af, hvad ‘Big Data’ er. Selv om Hanne får sin case, det glæder jeg mig til, så fortsætter den debat nok 🙂

    Er enig i skelningen mellem ‘Big Data’ som det eksisterer i sin “rene” form, og ‘Big Data’ som marketingsbranchen ser det ( ihvertfald i et par år endnu ).

    Baseret på afsnittet her, og uden at have læst hele artiklen, lyder det dog til at hvad Tine henviser til, er mere traditionel trigger-baseret kommunikation. Det kan jo godt foregå på datamængder der er “store”, men det i sig selv kvalificerer ikke anvendelsen til at være ‘Big Data’.

    Jeg vil finde et eksemplar af Weekendavisen, og se om kunderne bruger data bedre, nu hvor det er blevet “stuerent” på direktionsgangene, eller om de har fundet svaret på Hanne’s spørgsmål om den hellige ‘Big Data’ gral 🙂

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club