Ny øltype sluger en tredjedel af Tuborg-budgettet

Peter Engholm
25@mail.dk

Tuborg Lime er special-øllen til de unge voksne, der ikke bryder sig alt for meget om ølsmagen – og den vil få stor opmærksomhed.

Tuborg er parat til at dele rampelyset med en special-øl. Under payoff’et “Gør sommeren lidt grønnere” lancerer Tuborg den 3. maj Tuborg Lime – en særlig øl-lime variant, der skal markedsføres parallelt med Grøn Tuborg.

“Tuborg Lime kommer til at dele paraply med Grøn Tuborg, og kampagnen får en ungdommelig tone. Tuborg Lime henvender sig til unge voksne, samtidig med at Grøn Tuborg bliver revitaliseret,” siger Kirsten Ægidius, der er marketingdirektør i Carlsberg Danmark.

Grøn Tuborg følges eksempelvis på vej af 2 film, mens der er 1 film til Tuborg Lime. Og samme fordelingsnøgle kan også bruges på resten af budgettet:

“I runde tal sætter vi en tredjedel af Tuborg-budgettet af til Tuborg Lime. Det bliver en signifikant kampagne. Revitaliseringen gælder ikke kun Grøn Tuborg, men også hele ølmarkedet. Det har været nye varianter af pilsneren, men her er en ny øltype,” siger Kirsten Ægidius.

Alle tre spots speakes af Jokeren for at holde den relativt unge tone – både i Grøn Tuborg, hvor tilgangen er, at også 50-årige kan huske, hvordan det var at feste, når man er 30. I tilfældet Tuborg Lime er målgruppen de unge – og bestemt ikke den gængse øldrikker.

“Tuborg Lime er til dem, der ikke bryder sig alt for meget om den let bitre ølsmag. Unge piger gider ikke nødvendigvis Grøn Tuborg,” siger Kirsten Ægidius, der understreger, at kampagnen ikke er målrettet kvinder.

“Det er til de unge – og det er en unisex-kampagne. Havde produktet været målrettet kvinder, så havde vi kommunikeret mere i retning af Eve (en blandingsdrik målrettet kvinder, red.). Men her vi eksempelvis en unisex-flaske, hvorimod Grøn Tuborg-flasken er meget maskulin,” siger Kirsten Ægidius.

Wibroe, Duckert & Partners er bureauet bag Tuborg Lime. Bureauet har ikke været til at udvikle selve øllen, men har været indenover alt, hvad angår kommunikationen. Og selv om Tuborg og Partners kender hinanden igennem ca. 20 år, så er parterne rykket endnu tættere sammen.

“Vi deler vores viden med bureauerne – faktisk får vores team og bureauets team al ny indsigt præsenteret samtidig. Derudover sidder der nu en projektleder fra Partners hos os i tre måneder. Det giver en forståelse for Carlsberg, der går dybere, end hvis man blot havde siddet på bureauet – også selv om man i forvejen arbejder tæt sammen,” siger Kirsten Ægidius.