Ny advokat-film til kamp mod wienerbrød

Peter Engholm
25@mail.dk

Advokater markedsfører sig mere offensivt, med flere spots alene i denne måned. Efter Delacour følger nu Danmarks største advokatkæde, der gør op med vennetjenester og tantebestyrelser.

Advokater har oprustet på at hente bureau-ydelser, og nu følger de synlige resultater af samarbejdet. Bureaubiz beskrev i juni Delacour, der havde valgt Kunde & Co til en rimeligt nyskabende kampagne – den blev lanceret i begyndelsen af september, inkl. en film, der på ”blå vis” – og i sort/hvid – erklærede, at ”vi vil være erhvervslivets foretrukne advokat”. Se filmen i bunden af artiklen.

Nu følger så Danmarks største advokatkæde, Advodan, der i juli valgte Zupa Recommended. Som den anden advokatfilm på kort tid kan den ikke kaldes helt utraditionel, men tilgangen er noget anderledes end konkurrentens: Den går – med et glimt i øjet – til kamp mod den megen wienerbrød, der er i danske bestyrelser.

Advodans satsning er digital, så når direktører og virksomhedsejere den kommende måned bevæger sig rundt på nettet, vil de blive mødt af wienerbrøds-spisende bestyrelsesmedlemmer. Den nye film viser “den tilbagelænede holdning til bestyrelsesarbejde i landets små og mellemstore virksomheder, hvor wienerbrød og kaffe oftest fylder mere end forretningsudvikling og vækstplaner”.

Advodan har undersøgt sig frem til, at mange direktører i små og mellemstore virksomheder ikke er tilfredse med kompetencerne i deres bestyrelse. Flere end halvdelen af direktørerne mener, at deres egen bestyrelse mangler centrale egenskaber som forretningsforståelse, evne til at udvikle strategi og indsigt i lovgivning.

”Vores undersøgelse viser et erhvervsliv præget af vennetjenester og tantebestyrelser uden reel værdi for virksomheden. Her har vi altså et stort uforløst potentiale, og det vil vi gerne være med til at indfri”, siger kommunikationschef hos Advodan, Astrid Søes Poulsen.

Hun suppleres af Christian Myhre Nygaard, der er konsulent hos Zupa Recommeded:

”Der klæber sig generelt et støvet image til advokatbranchen, som ikke afspejler værdierne i Advodan. Derfor vil vi gerne nedbryde disse fordomme ved at kommunikere uhøjtideligt og i øjenhøjde med målgruppen, som også tæller den lokale VVS-mester med 6 svende og 1 lærling. Jeg tror, at han med smil på læben kan genkende sig selv og sin bestyrelse i denne film”.

Filmen promoverer Advodans nye pakkeløsning til professionalisering af bestyrelsesarbejdet og indrykkes den kommende måned i bannere og som pre-roll. Mediestrategien er udviklet i samarbejde med Carat. Her har man indkøbt data til IP-segmentering, som skal sikre, at budskabet målrettes segmentet af ejere og direktører i små og mellemstore virksomheder.

Advodan-filmen:

https://www.youtube.com/watch?v=POmvzD7LabI

Delacour-filmen: