Rasmus Brohave har næsten 125.000 abonnenter på YouTube, og i denne uge har han også fået over 33.000 downloads – og førstepladsen i flere dage – i App Store i Danmark.
Brohave-app’en baserer på sig på Unicorn.me – en ny platform, hvor stjerner på sociale medier via apps selv kan tage kontrollen over indhold, seere og indtægter.
Nordens største YouTube-netværk, Splay Networks, står bag platformen, hvor apps samler indhold fra profilernes sociale medier som f.eks. YouTube, Instagram, Facebook, blogs, merchandise-shop og Spotify. Og der er mulighed for at levere eksklusivt indhold på app’en, og´profilerne kan live-streame til deres fans.
”Vi vil give mere magt til indholdsskaberne på sociale medier. Med deres egen app kan de nu bygge en mobil-platform, som de selv ejer og kontrollerer”, siger Vigor Sörman, der er VD og grundlægger af Splay – der i øvrigt har MTG som majoritets-ejer.
Profilerne kan selv bestemme, hvordan de vil finansiere indholdet på deres app – f.eks. annoncer, abonnements-service, e-handel og in-app køb.
”Det her kommer til at være forskellen for mange indholdsskabere på sociale medier. Godt content kræver ressourcer. I dag tjener man ingen penge på at lave indhold til eksempelvis Twitter, Facebook og Instagram, og på YouTube må man afgive 45 pct. af sine indtægter. Incitamentet for at skabe unikt indhold skal skærpes, så vi i de kommende år kan få endnu flere dygtige indholdsskabere”, siger Adrian Langer, Country Manager for Splay Danmark.
Hver app skabes i samarbejde med profilen. Og manden bag premieren, Rasmus Brohave, siger:
”Det er skræmmende at tænke på, at så mange mennesker gider have min app på deres telefon. Det er fedt, fordi nu får jeg virkelig mulighed for at kommunikere med mine seere på min helt egen platform, og derudover vil jeg også kunne vinde noget økonomisk, så den har derfor også stor indflydelse på min forretning.”
En række indholdsskabere på sociale medier er på vej med unicorn.me-apps, bl.a. YouTube-stjernen Armin, der har 188.000 abonnenter.