Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Bates Y&R har ansat en ny direktør, der bliver det tredje medlem af direktionen. Den nye direktør karakteriserer sig selv som serie-entreprenør, og hans cv er atypisk.

Reklamebranchen er under forvandling – det har alle forstået. Det store spørgsmål er mere, hvordan man lige skal håndtere den forvandling som et gammelt veletableret reklamebureau.

Hos Bates Y&R rummer en nyansættelse et bud på forandringen. Bureauet har fornylig sagt farvel til Susanne Lund, der var en af tre i direktionen med titel af strategisk direktør. Nu har man så fundet – ikke hendes afløser – men den person, som indtager hendes plads i direktionen.

Og det er en ganske anden type. Bates karakteriserer det selv således: ”En sand original starter i ledelsen hos Bates Y&R.”

Der er tale om Claus Knuth (47) og han kommer senest fra fra stillingen som Creative and Strategic Director for Hill and Knowlton, hvor han bl.a. har siddet i European Creative Hub i London.

Det er dog ikke hans PR-baggrund, der gør ham til en ganske anden type. Faktisk er Hill & Knowlton hans første egentlige bureauansættelse. Selv karakteriserer han sig som serie-entreprenør. Og så er han autodidakt.

Hans titel bliver Head of Strategy and Innovation. Så jo – han kan godt gå ind i planning og strategi-diskussioner, men hans baggrund som serie-entreprenør bringer ham meget mere ind på forretningsudvikling.

”Ansættelsen af Claus Knuth markerer den rejse, som Bates er på, hvor vi vil bevæge os væk fra det klassiske reklamebureau. Derfor skal vi have nye folk og typer ind på bureauet,” siger bestyrelsesformand Jacob Hastedt og fortsætter:

”Vi skal forny os – ingen tvivl om det – men heldigvis ligger forretningsudvikling os ikke fremmed. Det er et område, som vi tidligere har stået meget for. Tænk blot på King’s med filter, Kærgården og Mercedes Leasing. Så her skal vi finde tilbage til nogle af de gamle dyder.”

Claus Knuths cv er anderledes for en bureaudirektør. Fra fotograf på Camel Trophy og Hard Rock Cafe til medgrundlægger af musikstreamingtjenesten Tiinker, Brandboxer i Sverige modemærket Trash Couture. For blot at nævne nogle.

Bates lærte han at kende for ca. tre år siden, da han kom som potentiel kunde.

”Jeg arbejdede med en ide rettet mod den fattigere del af verden. Jeg havde mødt flere svenske bureauer, der kun gad snakke med mig, hvis de kunne se pengene bag ved. Så kom jeg til Bates, og her stoppede de mig med pengesnakken. De ville i stedet høre om ideen, og der gik ikke lang tid før jeg mødte bureauets worldwide CEO i New York og senere det digitale selskab VML i Kansas,” siger Claus Knuth og fortsætter:

”Det matcher min tilgang rigtig godt. Selvfølgelig handler det om forretning. Jeg skal selv leve, bureauet skal være en sund forretning og kunderne skal tjene penge. Men vi skal være drevet af noget andet end pengene. Vi skal have en nysgerrighed efter at forstå, hvad der sker ude hos forbrugerne og hvad der driver dem, og vi skal være drevet af lysten til at stå op og gøre en forskel.”

Han nævner selv arbejdet med Tiinker som et tidspunkt, hvor han begyndte at forstå den nye verden.

”Det udsprang af musikindustrien, hvor Napster udgjorde en voldsom udfordring. På den ene side prøvede man at kvæle Napster med lovgivningen i hånden – på den anden side blev vi meget klogere ved at studere mekanismerne i Napster og kæde dem sammen med adfærd,” siger Claus Knuth og fortsætter:

”Teknologien er ikke interessant – det er adfærden, man skal holde fokus på. Det er her man finder de nye tilgange og de nye forretningsmodeller. Og det er vores evne til at hjælpe kunderne med at forstå og drive adfærd, som vi skal holde fokus på. Vi skal hjælpe kunderne med både at lytte og forstå samt hele tiden slå på vandrørene for at finde ud af, hvad der foregår og hvad der motiverer folk.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club