Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

De to bureauer lægger op til en bredere alliance, hvor der kan komme flere partnere til.

Mediabureauerne har længe tænkt på tværs af de skandinaviske grænser, men flere andre bureauer har også set et øget potentiale for at arbejde på tværs. NoA med bl.a. &Co hører til de mest fremtrædende, mens Magnetix med salget i sommer til Dentsu Aegis Network blev til et skandinavisk set-up inden for Isobar.

Nu søger et af de nyere men også markante reklamebureauer, Another, også ud over grænserne.

Det sker gennem en strategisk alliance med det svenske bureau Tillsammens Sthlm. Alliancen vil råde over ca. 40 medarbejdere hentet fra både klassiske – såvel som digitale reklamebureauer. Herunder består alliancens partnere af strateger og kreative ildsjæle fra anerkendte bureauer som Mother, Naked, DDB Sthlm, 360i, Perfect Fools, River, BBH og PeopleGroup.

De to bureauer har fundet hinanden ved, at flere personer på tværs af bureauerne kender hinanden. Der er tale om en rent strategisk alliance, men adm. dir. Morten Hershøj udelukker ikke, at den kan udvikle sig, hvis det giver mening.

“Den økonomi, der er imellem os lige nu, er på projektniveau, men i fælles teams. Dvs. modsat andre bureauer, som måske endda er i økonomisk fællesskab, så sætter vi holdet i et mix af kontaktfolk, kreative og specialister – uden dobbeltroller og uden at ‘kunden betaler 2 gange – én for hvert marked’ så at sige,” siger Morten Hershøj og fortsætter:

“Om der så kommer ejerandele eller et fælles selskab ud af det senere, hvis det giver mening – det vil jeg absolut ikke afvise. Men vi er begge nye bureauer skabt i denne her digitale nutid, og der er ingen grund til at komplicere tingene – simplicity er vigtig. Både for os og kunderne.”

De to bureauer fortæller samtidig, at man håber allerede inden for et par uger at kunne offentliggøre en ny fælles kunde. De lægger desuden op til, at alliancen kan blive udvidet, hvis det går godt.

”I vores dialog med kunderne, ser vi behovet for et selvstændigt netværk med bureauer, der er i stand til at udfordre den gængse måde at gøre tingene på. Herunder en ændret opfattelse af, hvordan moderne kommunikation bør eksekveres. Begge bureauer har samtidig opbygget kontorer og kompetencer, der er fuldt ud tilpasset den moderne kundes behov og de nye markedsvilkår,” siger Johan Falk, partner på Tillsammans.

Begge bureauer betegner sig selv som et svar på fremtidens kreative leadbureau. Og den fælles DNA-sammensætning består af lige dele kreativitet, digital forståelse, forbrugerindsigter og moderne medietilgang.

Another er i 2016 belønnet i den årlige MyImage analyse med top-3 placeringer i kategorierne; Danmarks mest kreative bureau, Danmarks mest strategiske bureau og Danmarks mest digitale reklamebureau. Bureauet hentede senest guld i Lovie Awards i London.

I kundeporteføljen finder man nationale og internationale kunder, der blandt andre omfatter Spar-kæden, Pandora, Discovery Networks, Tulip, Ellos, Socialdemokratiet.

Another ledes af de fire partnere Thorkild Bjerre, Casper Willer, Miriam Plon Sauer og Morten Hershøj.

Tilsammans Sthlm er sammen med Folket Sthlm en del af Tänk Om-gruppen som ejes af Johan Falk og Fredrik Svensson. Virksomheden startede sammen med Kristian Mirsch i begyndelsen af 2015 og arbejder ligeledes med nordiske og globale kunder som Apollo, Eton, Synsam, Unibet, Rebtel og Norton Symantec.

For bureauet markeres 2016 indtil nu som året, hvor Tilsammans Sthlm indtager pladsen som det mest nominerede reklamebureau i kommunikationskonkurrencen 100-wattaren.

 

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club