Af Peter Engholm 25@mail.dk

Carl’s Jr vil udfordre McDonald’s og Burger King i Norden. Den amerikanske ejer skiftede bureau tidligere på året, men markedsføringen herhjemme vil ske sammen med franchise-tagerne.

Der vil blive bejlet mere intenst til burgerkunderne i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Burgerkæden Carl’s Jr., der ejes af CKE Restaurants, har nemlig offentliggjort planer om at ekspandere i Norden.

I første omgang er det danske konsulentfirma PS4 blevet sat på opgaven med at finde den samarbejdspartner, der sammen med Carl’s Jr. vil introducere brandet. Herefter kommer markedsføringen af kæden.

Noget kan tyde på, at markedsføringen bliver grebet an som en mellemting mellem yderpunkterne: At lokale partnere vælger strategi, finder samarbejdspartnere og får udviklet kommunikation, og at man vil komme til at arbejde med de samme koncepter, som anvendes i USA.

“Markedsføringen vil helt sikkert ske i samarbejde med Carl’s Jr. Men Carl’s Jr. vil selvfølgelig lytte til de kommende partneres viden og holdning til det nordiske marked, når det kommer til valg af placeringer, selve udrulningen og kommunikation,” siger Bo Zoffmann, partner i PS4.

Hos ejeren blæser der nye reklame-vinde, idet CKE Restaurants – der udover Carl’s Jr. også ejer en anden fastfood-kæde, Hardee’s – i begyndelsen af året valgte nyt bureau til begge sine kæder.

En lang bureau-relation, 16 år, sluttede, da CKE sagde farvel til Mendelsohn Zien som bureau for Carl’s Jr. Kommunikationen havde de senere år været til den forførende side – med bl.a. Paris Hilton og Kim Kardashian som fortalere.

En bureaukonkurrence mellem fire bureauer, heriblandt Mendelsohn Ziel, fandt sin vinder i Los Angeles-bureauet David & Goliath.

Hvis markedsføringen herhjemme skal ske i samarbejde med Carl’s Jr., så er der nyt på vej til husarerne, for den sensuelle stil er fastholdt med David & Goliath, der har specialdesignet en bikini til Miss Turkey.

Det 11-år gamle bureau har bl.a. Kia, Bacardi og MGM Resorts på kundelisten.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club