Der er byggemarkeder nok i Danmark til at forsyne en befolkning på 15-20 mio. kr., lyder en vurdering fra Danish Retail Institute. Og i dét marked går fransk-ejede Optimera ind med 19 butikker og en plan om – på fire år – at tredoble sin nuværende omsætning på 1,8 mia. kr.
En ambitiøs plan, der kalder på en aggressiv markedsføring. Og en bureaukonkurrence, der havde en lidt usædvanlig klausul:
“Vi har holdt en bureaukonkurrence med tre bureauer, der kom med deres oplæg. Oplæg, som vi betalte for, og som vi oven i købet måtte plukke fra – dét var en del af briefen, og det accepterede de,” siger Optimeras adm. direktør, Arnold Johansen.
Hvilke tre bureauer drejede det sig om?
“Jeg vil ikke nævne de to øvrige, men det var Republica, som vandt konkurrencen,” siger Arnold Johansen.
Det klinger umiddelbart af taktisk kommunikation og tilbudsaviser …
“Ja, men det kan jo også være, at det er noget i den stil, vi vil komme til at se”, siger Arnold Johansen, der ikke ønsker at uddybe markedsføringens elementer – heller ikke, om den vil rumme de to temaer, der bruges internt i Optimera; “Vi bygger for fremtiden” og “Vi bygger i flok”.
Optimera ejes franske Saint-Gobain, som for godt et halvt år siden købte DLHs Træ & Byg-division, der har haft tilknytning til XL Byg med tilnavnet Horneman.
Til at bistå Optimera med kommunikation internt og eksternt har kæden et samarbejde med Cumuli i Sorø.
I Sorø?! Hvorfra kendte du dem?
“Fra min tid hos DLH, hvor man arbejdede sammen med Bøje & Mobeck. Her var Søren Ralkov, som nu er kommet til Cumuli. Jeg kender Sørens kvaliteter, og derfor samarbejder vi med dem. Her er også erfaring fra reklamebureaubranchen, så de bistod mig, sammen med en konsulent med erfaring inden for byggemarkeds-kommunikation, ved bureaukonkurrencen”, siger Arnold Johansen.