Ny Carlsberg-kampagne er udviklet gennem crowdsourcing

Peter Engholm
25@mail.dk

Crowden har i udpræget grad bistået i et fremstød for Brewmaster-serien, der netop er lanceret. Og det er nyt for Carlsberg. Men ikke for bureauet bag.

Når Carlsberg netop nu går ud med en ny platform for sin serie Brewmasters, sker det ikke kun med et nyt bureau, men også med en ny tilgang til kreativiteten.

Cosmic People er bureauet, der står bag – og det er crowds, der har budt ind med løsningsforslag i kampagnen, der kører på alle platforme. Og mere end det:

”Crowden har lavet hovedkarakter, speak, social media content og digital udvikling. Vi har udviklet konceptet og samlet det hele,” siger Pernille Simmelkiær, der er adm. direktør i Cosmic People.

Pernille Arnt, Carlsberg Danmarks Marketing Director, Innovation, forklarer bryggeriets tilgang således:

”Vi har valgt at crowdsource på den nye platform for Brewmasters, da vi ofte søger nye måder at gøre tingene på.  Og specielt på Brewmasters gav det rigtig god mening at crowdsource – et ønske om at levere ’noget nyt’ på ølmarkedet, både på øltyper, design og brand men samtidig beholde brand-positioneringen.”

Det kreative indhold er produceret efter dét, Pernille Simmelkiær betegner som ’fremtidens formel’:

”En åben og hurtig proces med masser af valgmuligheder til annoncøren. Vi havde 104 designere fra 23 lande, der deltog i at tegne seriens hovedkarakter op. Grafiske designere, tatovører og animatorer. På tre døgn fik vi sketchet 284 karakterer ind,” siger Pernille Simmelkiær og tilføjer:

“Så Carlsberg har haft masser af valgmuligheder og kunne finde netop den karakter, der symboliserede øllens karakter, historie og smag.”

Bureauets rolle har ifølge Pernille Arnt været at vise Carlsberg mulighederne, sætte tingene i strategisk perspektiv og kunne anvende crowdsourcing på forskellige typer opgaver og på forskellig niveau.  

”Derudover er det altid spændende at gå forrest og arbejde på en ny måde i vores system, og ingen tvivl om at crowdsourcing også inden for vores felt vil blive ved med at udvikle sig.

Kampagnen The Adventures of Brewmasters beretter om specialøllets verden, med underholdende læring, viden og anekdoter.