Ny CMO leder efter nye bureauer

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

The Whole Company, der bl.a. har agenturet på Fredsted The, har ansat Michael Rahbek i en nyoprettet stilling. Han skal både ud at finde nye bureauer og ansætte marketingfolk.

Holdingselskabet The Whole Company, der råder over en række brands, som Castus, Fredsted The, Trope, Toftkær, Superfood, JemoPharm og Vita Care, opgraderer nu marketing ved at konvertere en marketingchefstilling til en stilling som marketingdirektør.

Den nye CMO bliver Michael Rahbek. Han har de seneste syv år har stået bag Dagrofa-koncernens private label program og tillige haft marketing- og kommercielle stillinger i Unilever, Coca-Cola, Saxo Bank og Coop. Han erstatter Anders Spodsbjerg, der stoppede som marketingchef før jul.

Om valget af Michael Rahbek som ny marketingdirektør, siger adm. direktør og ejer af The Whole Company, Henrik Winther-Olsen:

”Michaels erfaringer fra begge sider af bordet, hans solide resultater kombineret med et stærk kommercielt mind-set og sind passer godt til den rejse som The Whole Company er på, både nationalt og ikke mindst internationalt. I en stadig mere udfordrende konkurrencesituation har Michael bevist, at han kan opbygge stærke brandkoncepter der kommercielt står stærkt i forbrugernes øjne. Vi er glade for at få Michael med ombord.”

Første arbejdsopgaver bliver at sammensætte nyt team og evaluere samarbejdspartnere
En af de første arbejdsopgaver for Michael Rahbek bliver at sammensætte et nyt marketing-team der skal realisere de kommercielle planer.

“I første fase søger vi en international brand manager og en brand manager. Sidstnævnte til Castus, hvor der ligger et stort uforløst potentiale. Stillingerne har tidligere heddet produktchefer, men vi sætter nu fokus på regulær brandbuilding,” siger Michael Rahbek og påpeger, at det ikke er usandsynligt, at man også vil ansætte folk til det digitale område.

Samtidig skal Michael Rahbek, der som ny CMO bliver en del af ledelsen, evaluere nuværende samarbejdspartnere.

”Jeg har fået en unik mulighed for at sammensætte et nyt hold der skal på en rejse sammen med mig og resten af The Whole Company. I den forbindelse er det også naturligt på en konstruktiv måde at kigge på de eksterne samarbejdspartnere, og evaluere hvordan vi kan få mest ud af hinandens kompetencer og visioner,” siger Michael Rahbek.

The Whole Company valgte for trekvart år siden Anew som nyt bureau efter DDB Copenhagen. Men det er ikke dem, der står til at blive udskiftet siger Michael Rahbek:

“Anew er partner på et af vores brands, hvor vi er ved at lave et nyt koncept, som vi ikke vil ud med endnu. Men på vores andre brands, bl.a. Castus og Fredsted The, leder jeg efter nogle, der kan hjælpe os med at opbygge de brands. Det kan være en kombination af et strategisk bureau og et digitalt bureau, men det kan også være et bureau, der kan begge dele.”

Michael Rahbek fortæller endvidere, at han gerne vil udfordres strategisk og kommunikativt især på Fredsted The.

“The markedet er et dejligt komplekst marked og der er ved at ske det samme som på kaffemarkedet, hvor man vil betale meget mere for gode produkter. Men kommunikationen skal være noget andet end på kaffe, for der er tale om andre emotionelle værdier.”

Michael Rahbek er i det hele taget interesseret i at alliere sig med bureauer og samarbejdspartnere, der løser forskellige opgaver afhængig af de forskellige brands størrelse og position.

“Til et nyt koncept er løsningen måske at lade mindre samarbejdspartnere få en opgave i et anderledes set-up. Jeg er i hvert fald klar til at blive udfordret, blandt andet på den digitale front”, siger den nye CMO.