Ny dansk Volvo-film er kantet og sort

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Et markedsførings-samarbejde med en modedesigner, der ikke er kendt uden for modebranchen, er blevet til en viral film med en anderledes reklametone.

I Sverige har Volvo satset på store stjerner som Zlatan Ibrahimowitch. I England har man valgt folk i lidt mindre brede sportsgrene – men stadig ret kendte.

Det overordnede koncept handler dog om at søge mere kant.

I Danmark har man netop lanceret en ny viral-film, hvor konceptet har fået et noget anderledes udtryk. Filmen er i princippet et markedsføringssamarbejde med designeren Barbara I Gongini der har færøske aner, men bor i København. Og så er hun relativt ukendt uden for modebranchen.

Det er blevet en film med en noget utraditionel tone.

“Det var Barbara I Gongini, der henvendte sig til Volvo med ønsket om at lave et samarbejde i forbindelse med modeugen i februar. Det er der kommet en film ud af, som dårligt nok er en reklamefilm. I hvert fald ikke i traditionel forstand. Der er ingen punchline, og det er blevet en film med en sort og melodramatisk tone – en stemningsfuld og atypisk dokumentar med to brands der mødes,” siger Thomas Ørum, der er adm. dir. for GreyWorks i Danmark.

GreyWorks er bureau for Volvo, og filmen er klippet hos GreyWorks i London (se den her)

Der bliver ikke bundet en egentlig kampagne på dette initiativ, der alene skal fungere viralt

Volvo vil gerne vise, at man ikke længere kun taler til den traditionelle Volvo bilist, men at man nu også samtidigt appellerer til en yngre, dynamisk målgruppe.

Udgangspunktet er, at der er sket meget betydelige forandringer i Volvos modelprogram. Den nye bilpark er ny på alle måder – fra design, indvendigt som udvendigt, til teknologien, hvor Volvo ligger helt i front med Car Connectivity til CO2-udledning.

Det er ikke udelukket, at Volvo vil forfølge samme ide i løbet af 2015, men den særlige tone er ikke udgangspunkt for alle fremtidige danske Volvo-film.

Der vil også være plads til film, der ligger mere op af f.eks. de engelske film ligesom netop de engelske film også bliver delt af Volvo på sociale medier.

Således blev Danmarks mest berømte pro-skateboarder, Rune Glifberg, godt en måned efter modeugen udstyret med en XC60, da han skulle repræsentere Danmark til Vert Attack i Malmø, som havde tiltrukket store navne som Tony Hawk,