Ny digital knopskydning i bureaubranchen

Peter Engholm
25@mail.dk

Very, der blev kendt for at skabe buzz, tager sin forretningsmodel videre til de digitale platforme og ansætter IUM-direktør som leder af et nyt bureau.

Normalt befinder Very sig under radaren – som et community marketing-bureau, der ikke skaber klassiske kampagner, men i stedet har en konstant kontakt til – og kommunikation med – f.eks. trendsettere inden for de udpegede målgrupper.

Det fem år gamle bureau kom imidlertid på landkortet, da Carlsberg skulle lancere Somersby. Very skabte buzz omkring det nye produkt, og lanceringen udløste en Grand Prix – sammen med Robert/Boisen og PHD – ved forrige års Advertising Effectiveness Award.

For nylig fik bureauet Coca-Cola på kundelisten, i form af energidrikken Burn. Her er opgaven at implementere en community marketing strategi, både i Norden og i Benelux.

Og nu følger så et nyt bureau; Very Digital. Her fokuserer man på at udvikle digital-strategier og koncepter, med social relevans for målgruppen.

“Very Digital er en naturlig udvikling for os, for vi har længe arbejdet med sociale medier som en fast integreret del af vores strategi. Det handler ikke om at skaffe et brand 50.000 ‘likes’ på en uge, men om hvad man har tænkt sig at bruge de 50.000 fans til. Vores strategi er rettet mod at skabe content, der er socialt relevant for de målgrupper, vi kommunikerer til. På den måde opnår man involvering, så indholdet bliver drevet af slutbrugeren,” siger Thomas Bjerg, ejer og grundlægger af Very.

Han konstaterer, at væksten i brugen af digitale og social medier har flyttet en stadig stigende del af bureuets aktiviteter online.

Derfor har Very netop ansat Jonathan Lang som ny digital director og daglig leder af Very Digital.

Han kommer fra IUM, hvor han som digital strategy director har udviklet og eksekveret internationale digitale og social media-projekter for Pandora Smykker. Tilsvarende opgaver findes også i Very-regi, så det er ikke her, at springet fra IUM til Very Digital er størst.

“Vi skal løfte niveauet for strategisk kontekst på vores eksisterende aktiviteter og samtidig skabe en ny type digitalbureau. Internettet er blevet socialt og ligner verdenen udenfor – og hvis man ønsker at involvere sig og skabe langvarige relationer med sin målgruppe, er det afgørende, at man som brand er socialt relevant, både på og uden for Facebook. Jeg glæder mig til at arbejde sammen med målgrupperne – og til at fortsætte samtalen over længere tid, end bureauer normalt gør,” siger Jonathan Lang.

Very Digital har til at begynde med 3 medarbejdere, inkl. Jonathan Lang. Med kontorer i både Norge og Sverige beskæftiger Very i alt 22 medarbejdere.