Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

10 dage efter lanceringen roder det rundt i kredsen bag en ny digital pris. Huset Markedsføring er alligevel ikke med og de digitale bureauer i ADDA holder sig på sidelinjen. Til gengæld er Producentforeningen trådt ind.

Opdateret: Ikke så snart havde Danske Medier udpeget Thomas Pries som ny juryformand for DIA (Danish Internet Award), før den hidtidige formand, Kim Jong Andersen sammen med Dansk Annoncørforening lancerede en ny digital pris under titlen Danish Digital Award.

Med sig havde de både de digitale bureauer i ADDA og Huset Markedsføring. Men her 10 dage efter ser den gruppe ud til at smuldre.

Huset Markedsføring har en kontrakt med Danske Medier om at arbejde sammen om DIA, og hos Danske Medier var overraskelsen stor over udmeldingen. Man bad derfor om en redegørelse.

Svaret er kommet.

“Huset Markedsføring har meddelt os, at de bakker fuldt og helt op om DIA. De vil arbejde på at fremme den, og de er ikke med i den nye pris,” siger journalistisk direktør, Christian Kierkegaard, Danske Medier.

Huset Markedsføring meddeler selv på sin hjemmeside følgende fra bestyrelsen:

“Bestyrelsen for Huset Markedsføring har besluttet, at Huset Markedsføring ikke deltager i planlægningen af Danish Digital Award, idet den potentielt kan være konkurrerende med samarbejdsaftalen, Huset Markedsføring har med Danske Medier vedrørende DIA.”

Men heller ikke ADDA-bureauerne er med – i hvert fald ikke endnu.

“Vi har i forvejen et samarbejde med Dansk Annoncørforening, og fik en henvendelse fra dem, som vi ikke var afvisende over for. Men for os var det en dialog, der var gået i gang, så udmeldingen var nok resultatet af en misforståelse,” siger foreningens formand, Søren Pommer og fortsætter:

“Der er mange priser på det danske marked, og det giver ingen mening at lancere en ny pris, hvis det blot er en konkurrent til en eksisterende. Så der skal være tale om et rimelig skarpt og velbeskrevet koncept, der gør en ny pris relevant på markedet. Og det arbejde er ikke færdigt endnu.”

Opdateret: Otto B. Christiansen oplyser, at han nu har fået Producentforeningen til at træde ind som samarbejdspartner på DDA, “så prisen bliver helt bestemt til noget.” Han oplyser videre, at det absolut ikke er en konkurrent til DIA.

Producentforeningen og Dansk Annoncørforening samarbejder i forvejen om film-prisen True Award.

Kommentarer

  1. KORREKTION.

    Overskriften til denne artikel er mildest talt misvisende, idet DDA på ingen måde “smuldrer”.

    Uagtet de interne forhold foreningerne og Huset Markedsføring imellem, har Dansk Annoncørforening som initiativtager givet tilsagn om at fortsætte arbejdet med at udvikle DDA i samarbejde med undertegnede. Status lige nu er, at vi nyder bred opbakning fra en betydelig kreds af både nye og velkendte jurymedlemmer på både kunde- og bureausiden samt nye spillere fra tech-verdenen.

    Den nye jury samt oplæg til kategorier og kriterier vil blive præsenteret og drøftet om kort tid på den første samling i DDA-regi.

    Berettigelsen for DDA er lige så oplagt som den hele tiden har været. Der er brug for et medieuafhængigt og bredere orienteret digitalt award show, der præmierer og sætter standarden for det digitale arbejde i Danmark og som i endnu højere grad er drevet af de interesser, der hhv. indkøber og producerer arbejdet.

    Mvh.
    Kim Jong Andersen
    Juryformand, Danish Digital Awards

  2. Hej Kim
    Tænker bare om ikke Creative Circle allerede er det medieuafhængige og bredt orienterede award show, som oven i købet også dækker den traditionelle reklamebranche samt de grafiske designere. Kan da godt være at den digitale del af CCA skal udvikles, hvilket man vel kunne gøre sammen med dig/jer. Tror måske bare at vi har award shows nok.
    Kh
    Stig Lauritzen

  3. For en ordens skyld skal det nævnes, at Otto B. Christiansen er kommet ind i artiklen og overskriften ændret lidt EFTER, at Kim Jong har lagt sin kommentar på.

  4. Og jeg kvitterer narturligvis for ændringen, Finn – tak.

    @Stig Lauritzen. Tak for din kommentar. Ja, award shows er der en del af, men så længe de hver især har deres egen formål og agenda, så må det jo være sådan – selvom jeg da også kunne ønske en mere holistisk tilgang – som vi nu vil forsøge os med i DDA.

    CCA har mig bekendt et sæt kriterier om at udmåle efter idéhøjde og præmiere kreativiteten på dens egne præmisser, hvorfor juryen her også i altovervejende grad består af kreativt eksekverende kræfter.

    Jeg synes i den grad, at der er behov for et CCA, der hylder den gode idé og håndværket og ikke lader sig forstyrre af alle mulige og ikke mindst umulige marketingovervejelser, men det gør så omvendt også behovet for en bredere funderet prisuddeling mere aktuel. – især i forhold til det digitale som jo blot er et underkapitel til CCA.

    Så kan du sige, at jeg jo selv har været med til at stå i spidsen for en anden digital prisuddeling, men jeg har såvel her og i andre sammenhænge forhåbentlig ladet skinne tilpas igennem, at vi i DDA ønsker at bidrage til at sætte standarden for det digitale arbejde i Danmark på nogle andre lidt præmisser end DIAs hovedarrangør kunne tilbyde.

    Håber, det besvarer din kommentar.

    Kh
    Kim

  5. @kim, køber klart dit argument for DDA, men må samtidig understrege at det digitale IKKE er et underkapitel til CCA. Den digitale del af kommunikationsbranchen optræder på ligeford med ex. den traditionelle reklamebranche.
    CCA forsøger netop at samle kommunikationsbranchen og belønne arbejder på tværs af kommunikationsplatforme. Man kan så mene, at der stadig er kommunikationsvirksomheder, som ikke er repræsenteret, men det er en anden historie.

  6. OPDATERING.

    Jeg vil lige føre til protokols, at vi i DDA fortsat er i dialog med ADDA – og at vi mødes igen i løbet af den næste uges tid, hvor jeg naturligvis håber, vi finder hinanden på et fælles afstemt grundlag. Jeg medgiver, at dele af forløbet ikke har været kønt at overvære og det må vi nu råde bod på.

    @Stig: når jeg omtaler det digitale som et underkapitel til CCA, er det ikke for at sige, at det spiller en mindre rolle. Men det spiller heller ikke hovedrollen og der sker så utrolig mange ryk på den digitale front, fordi meget af udviklingen er teknologisk drevet – og det kræver sit helt eget forum, fordi digital simpelthen fylder så forbandet meget.

    Jeg vil estimere, at en meget stor andel af f.eks. det forretningsunderstøttende, digitale arbejde i DK slet ikke involverer langt hovedparten af de overvejende kreativt eksekverende mennesker, der sidder i CCA-juryen. Dette forhold er igen medvirkende til DDA, hvor kunderne nu har en betydelig vægt sammen med en mere balanceret flok af både strateger, designere, udviklere, kreative og kontaktfolk.

  7. Som gammel CCA repræsentant kan jeg skrive under på, at der i denne forening er et stort fokus på digitalt funderet arbejde og der er derfor mere end to håndfulde af digitale kategorier i CCA-regi. (med mindre der igen har været kategoriændringer)

    Men ligesom med de nye Direct kategorier under CCA, så er der altid et aberdabei i bedømmelsen af indsendte arbejder til denne priskonkurrence. Når disse arbejder IKKE hører under traditonel reklame.

    For idéhøjden bliver til stadighed bedømt ud fra en nedarvet reklameidé tradition – er det sjovt/får det mig til at standse op/vil jeg dele det med andre/etc. – og faktum er, at det geniale i mange nytænkende Direct løsninger såvel som mange nytænkende Digitale ditto langt fra altid er en ÅBENLYS idé – nogle gange kræver det, at man ikke bare forstår mediets præmisser men også kender dem indgående, fordi man personligt har arbejdet med dem, for at kunne erkende og se det geniale.

    Og personligt mener jeg ikke, at fordi man indrykker en flot og idérig film på nettet og lader den cirkulere viralt, at man så har skabt en genial digital kampagne. Det har man ikke! Man har allerhøjst skabt en genial film og præsenteret den på en “ny” platform. Gammel vin på snart gamle flasker.
    Det geniale i en sådan simpel løsning ville måske være hvis filmen enten kunne bruges eller blev viderefortalt i andre kanaler eller hvad ved jeg. Det har jo også været forsøgt tusinder af gange.

    Der er en tendens tværs over kloden, som hælder mod, at det nu er OK og alt rigeligt at lave en flot, sjov og pudsig kendis-båret film for at vinde de digitale kategorier. Det må enten bunde i, at juryerne ikke har indsigt i, hvad der er banebrydende nytænkning indenfor det digitale eller også er det et udslag af, at ideer kun kan forståes, hvis de manifesterer sig i et filmisk format.

    Jeg undrer mig over dette. Hvorfor tager vi os ikke seriøs tid til at bedømme arbejderne ordentligt? Det fortjener de.

    Vi bruger dage, uger og måneder på at udvikle stærke Direct og Digitale løsninger for at indsende dem og lade dem bedømme på de mest overfladiske præmisser og ud fra de mest subjektive og bøjelige parametre. Og vi betaler dyrt for det ovenikøbet.

    Og derfor velkommer jeg, hvis der er en ny pris på vej, som tager sit afsæt i andet end reklameidéhøjde.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club