Bureaudirektør i detKoncept, Eva Mørup, karakteriserer selv 2015 som et vildt år. Men hvis det var det, så er 2016 ikke startet mindre vildt. Det har budt på en stor fusion af tre selskaber og ansættelsen af en ny direktør.
Det gælder Keld Rørmose, der i januar stoppede som adm. dir. for et andet fynsk bureau, Rechnitzer. Her blev han erstattet af Steen Steensen Gade.
De mange begivenheder sætter sit præg på regnskabet for 2015. detKoncept udspringer af Fynske Medier, som er fusioneret med Jyske Medier, og det har haft stor betydning.
detKoncept var ellers i gang med en markant vækst, der bl.a. havde omfattet en opstart i København med den tidligere tegnestuechef hos Bates, Christina Vissing i spidsen.
”Det nuværende Jysk Fynske Medier blev en realitet i februar 2015. Samtidig overtog vi i detKoncept Syddanske Mediers reklamebureau E20 i Esbjerg. Vi havde næppe startet afdeling op i København på dét tidspunkt, hvis vi havde vidst, vi fik en stor afdeling i Esbjerg, men vi lukker ikke vores kontor i København,” siger Eva Mørup og fortsætter:
”Helt overordnet koster fusioner jo bare kræfter. Det har det gjort for mediekoncernen som helhed, og det har det gjort for os. Men der er ingen tvivl om, at vi står stærkere, efterhånden som de ressourcer, der er gået til fusion, igen bliver overført til daglig drift og udvikling.”
København er således droslet ned, Christina Vissing er stoppet – det samme gælder Thomas Sander Eriksen, der var medejer og adm. dir. for detKoncept. Han stoppede i efteråret.
Starten på 2016 har så budt på endnu en fusion, idet Jysk Fynske medier har valgt at samle detKoncept, Graphico og Europrint i et selskab. Det kommer til at rumme 120 ansatte.
Mere end et bureau
Spørgsmålet er så, om detKoncept overhovedet er et bureau mere?
”Vi er meget mere end et bureau. Vi er en kreativ service partner for vores kunder. Konkret har vi et helt særligt set-up med stærke kreative kompetencer, grafisk produktion, egne trykkerier og en stor mediekoncern i ryggen,” siger Eva Mørup og fortsætter:
“Vi arbejder lige nu på vores fremtidige strategi, og det er i høj grad detKoncept’s stærke DNA, der bliver videreført i det nye selskab efter fusionen med GraphicCo og Europrint, der har gjort leverandører til partnere.”
D. 2. maj tiltrådte Keld Rørmose så, og han står i spidsen for at få samlet de tre virksomheder både fysisk og kulturelt.
”Først skal vi have fælles navn og fælles base, så vi internt får opbygget et fælles DNA og for alvor drager fordel af at være fusioneret. Derefter er fokus på optimering og udvikling, så vi får skabt en virksomhed, der også fremadrettet står stærkt,” siger Keld Rørmose.
Han er oprindeligt fra logistikbranchen, hvor han i over 10 år stod for salg og markedsføring hos GLS. Siden har han begået sig i bureaubranchen, blandt andet hos Markant Reklamebureau som medejer og som nævnt hos Rechnitzer.
Nøgletal for detKoncept
- Bruttoavance 24,819 mio. kr. +66,6 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 636.385 kr. -1,8 pct.
- Lønandel 79,5 (73,1)
- Resultat af primær drift -1,949 mio. kr. (+0,857 mio. året før)