Ny film om svært emne at markedsføre

peng

Død og begravelse er et følsomt og tabuiseret emne, så Begravelse Danmark har med sit bureau lagt en treårs-plan. I sidste uge fik indsatsen Auroras publikumspris, og nu følger en motorcykel-film.

En begravelse er faktisk et produkt, der kan markedsføres, og det er hvad Begravelse Danmark gør i samarbejde med Konstellation. Parterne har netop sendt en ny reklamefilm på gaden (se den her).

Begravelse Danmark er landets største kæde af begravelsesforretninger, og samarbejdet startede for ca. halvandet år siden. Efter en analyse af det særegne marked lagde parterne en treårs-plan om positionering af Begravelse Danmark som et kvalitetsbrand, der gør den sidste rejse både personlig og mindeværdig.

”Vi tænkte langsigtet fra start, da emnet krævede en tilvænning for målgruppen. År 1 handlede om introduktion af skræddersyede begravelser i form af ‘en lille omvej der gør den store forskel’. Med dette års kampagne går vi mere tydeligt til værks og introducerer en rust-motorcykel, og næste år skruer vi yderligere op for charmen,” siger Claus Leinøe, der er kontaktdirektør hos Konstellation.

I sidste uge vandt digitalbureauet – med en printannonce – publikumsprisen ved Aurora. Og nu følger anden fase – bl.a. med en usædvanlig rustvogn.

”Som en en del af planen anbefalede vi en service med motorcykel frem for den traditionelle rustvogn. En idé, Begravelse Danmark modigt tog til sig, idét de både indkøbte en Harley Davidson rust-motorcykel og uddannede bedemænd til at køre den,” siger Claus Leinøe.

Motorcyklen spiller derved hovedrollen i anden fase – med bl.a. denne aktuelle film.

Det handler imidlertid ikke udelukkende om mod, men også om efterspørgsel. Hos den landsdækkende kæde af bedemænd siger adm. direktør Mogens Balling:

”Vi oplever i stadigt stigende grad at folk ønsker at sætte deres personlige præg på en begravelse. Vi er med vores størrelse unikt positioneret til at hjælpe danskerne med services, som gør dette muligt.”

Om udfordringen i øvrigt siger kreativ direktør i Konstellation, Thomas Pries:

”Selv om død og dertilhørende begravelse er en uundgåelig del af livet for os alle, er emnet stadig følsomt og måske endda tabuiseret. Det gør arbejdet med Begravelse Danmark til en særligt spændende kreativ udfordring. Men frem for chok og stopeffekt gik vi efter at lave noget subtilt og smagfuldt, så det handler om budskabet om Begravelse Danmarks personligt tilpassede tilgang til begravelser, under konceptet: ”Livet er noget særligt, det bør det sidste farvel også være”.”

Første fase kørte i begyndelsen af året via Facebook, web, print og tv – og i en pressemeddelelse oplyses det, at kendskabet til Begravelse Danmark steg med 300 pct.

Rustmotorcyklen er ikke den første film: