Ny Fitness dk kampagne gør op med klassisk fitness kommunikation

Peter Engholm
25@mail.dk

Farvel til tynde modeller. Et nyt payoff udtrykker fitness-kædens viden og engagement, og de centrale elementer i kampagnen, der lanceres i dag, er kædens egne medarbejdere og kønsspecifikke film.

2010 var turbulent for Fitness dk, som indledte året med en kampagne, der ikke harmonerede med den tiltrådte ledelses strategi. Det betød siden et farvel til bureauet, Hjaltelin, Stahl & Co, og en lancering af en netværkstankegang med freelancere.

Alligvel blev der plads til et egentlig bureau, Reklamebureauet Os, der blev valgt sidst på året.

Og i dag tager Fitness dk så hul på en kampagne, der er et opgør med klassisk fitness-kommunikation.

“Mange mennesker har den holdning, at man skal være slank, i form og have smart tøj på, allerede før man begynder til fitness. Og branchen har selv skubbet på ved at have en æstestisk vinkel i sin kommunikation. Den mentale del har ikke været i spil – den, der kommer ind på, hvorfor man dyrker fitness. For at få det godt med sig selv og få et mentalt overskud,” siger Line Saletta, salgs- og marketingdirektør i Fitness dk.

Med afsæt i denne indsigt har Fitness dk taget en videns- og kvalitetposition, som man mente dels var ledig, dels bundede i kædens virkelighed med de koncepter og medarbejdere, man har.

Nicoline Olesen, adm. direktør i Reklamebureauet Os, supplerer:

“Kommunikationsplatformen har payoff’et “Vi ved – du kan”, der fortæller, at vi har den viden, der skal til for at motivere dig. Og at du kan få indfriet dine mål via vores opbakning. “Vi ved” dækker også over, at vi ved, hvad der skal til for, at den tid, du bruger hos os, er givet godt ud.”

Line Saletta har frem til kampagnen været ude i Fitness dk’s 36 centre og fortælle om de kommende aktiviteter, inkl. payoff’et:

“Vi ved – betyder både viden og engagement hos medarbejderne, som kan inspirere, motivere og udfordre medlemmerne. Det var nøgleord i forvejen, så når vi har været ude og fået kampagnen internt forankret, så har budskabet til medarbejderne bl.a. været, at “I gør det godt i dag”.

Kampagnen sparkes i gang af to film – hhv. en mandeversion og en kvindeversion med en forskel i speaket. I første omgang vises mandeversionen.

“Vi kender den hidtidige markedsføring af fitness, både i udlandet og herhjemme – som et ofte generisk udtryk med tynde modeller, der træner. Vi vil gerne skabe en klar identitet og brand for Fitness dk, og bruger vores film på at fortælle et seriøst og fagligt budskab – med helt almindelige mennesker, som vi kender dem fra vores centre,” siger Line Saletta.

Lige så væsentligt i kommunikationen som filmene bliver center-kommunikation. Dertil kommer DM, online-markedsføring og rubrikannoncer i dagbladenes business-sektioner.