Magnetix var i sit udgangspunkt et dialogbureau – men bureauets digitale aktiviteter er vokset så meget, at det er flyttet over blandt de digitale bureauer.
Og det har vist sig som en ganske god ide.
I den nye MyImage-analyse, der produceres af MyResearch i samarbejde med Bureaubiz, har Magnetix indtaget imagetronen.
Og det ser ud til, at bureauet er gået direkte efter det mål: Nr. 3 i 2011, nr. 2 i 2013 – og altså nu nr. 1 i 2014 (imageanalysen blev ikke lavet på digitale bureauer i 2012).
Kigger man på årets begivenheder, er det ikke en udvikling, der overrasker. Magnetix er et bureau, der i de senere år er vokset meget markant og også i det seneste år er der landet mange nye kunder.
Bureauet har også kunnet prale med at vinde Indsigtsprisen i Årets Rambuk for arbejde for Brdr. Dahl, hvis marketingchef fra scenen stolt fortalte om, hvordan man havde fået hjælp til at bearbejde 35 mio. data, så man havde fået en viden om sine kunder, man aldrig har haft før.
Hos Magnetix skærer adm. direktør Martin Bochineck sin glæde ud i 100 portioner:
”Vi er stolte over placeringen. Det er meget glædeligt at se ens hårde arbejde bære frugt i MyImage – det tager vi som en anerkendelse af samtlige 100 ansattes utrættelige indsats gennem 2013, hvor væksten var 50 pct. Og det fine momentum er MyImage et flot bevis på,” siger Martin Bochineck.
Han ser imidlertid ikke topplaceringen alene som et resultat af det seneste års arbejde:
”Vi har de seneste fem år arbejdet på vores strategi – og position – om digital customer interaction, der går ud på en strategi om at indtænke dialog og CRM i kundens digitale kanaler.
Udviklingen indebærer, at Creuna nu må tage til takke med en 2. plads. Bureauet har i flere år været både Danmarks klart største digitale bureau og også dét med det bedste image. Men de økonomiske resultater har været svage i Danmark, mens mange af konkurrenterne er vokset markant, så faldet fra imagetronen kommer måske knap så overraskende.
“Vi er selvfølgelig ikke tilfredse med at afgive vores førsteplads, men Magnetix har gjort det godt i 2013, og vi ønsker dem til lykke med det,” siger Anders Uttrup, koncernmarketingdirektør i Creuna.
MyImage bygger i år på 556 besvarelser – 19 pct. flere end sidste år – og analysen er sammensat af to parametre: BrandStyrke, der bygger på annoncørernes kendskab, lyst til at invitere til pitch samt momentum – d.v.s. lyst til at invitere til pitch korrigeret for antallet af egne kunder i analysen. Hertil kommer BrandPosition, der bygger på svarene på 9 kvalitative parametre.
Det er specielt på BrandStyrke, at Magnetix har vundet frem – og i særdeleshed på lysten til at invitere til pitch og momentum. Så de mange vundne konkurrencer forekommer ikke helt tilfældige.
Bureauet har dog også forbedret sig på de kvalitative parametre og topper således både BrandStyrke og BrandPosition.
MyImage Top 5 – digitale bureauer (sidste år i parentes)
- Magentix (2)
- Creuna (1)
- 1508 (5)
- In2media (3)
- Vertic (4)
BrandStyrke Top 5
- Magnetix (3)
- Creuna (1)
- In2media (2)
- 1508 (4)
- Advice Digital (5)
BrandPosition Top 5
- Magnetix (3)
- Vertic (1)
- LBi (12)
- DIS/Play (2)
- 1508 (7)
Top 3 – Kvalitative parametre
Gode til at skabe resultater
- Hedal Kruse Brohus
- Magnetix
- IIH Nordic
Strategisk stærke
- Magnetix
- LBi
- Vertic
Gode til at integrere kommunikationsløsninger
- DIS/Play
- Magnetix
- LBi
Adskiller sig markant fra andre digitale bureauer
- Vertic
- Magnetix
- IIH Nordic
Gode til at samarbejde med andre bureautyper
- FranklyWeb
- DIS/Play
- Magnetix
Kreativt stærke
- FranklyWeb
- 1508
- LBi
Har mange digitale specialkompetencer
- Vertic
- Valtech
- DIS/Play
Har gode web-analytics kompetencer
- IIH Nordic
- Novicell
- webdanmark.com
Gode til at anvende den seneste digitale viden
- Vertic
- IIH Nordic
- Novicell
MyImage er udført af MyResearch. 556 marketingansvarlige har svaret. Det er en svarprocent på 21. Den største gruppe blandt respondenterne udgøres af marketingdir./chef mens de næststørste udgøres af Brand/Category manager samt adm. dir/CEO. Den samlede image-score bygger på to overordnede parametre: BrandStrength, der bygger på kendskab til bureauet, lysten til at invitere bureauet til pitch og momentum, som er lysten til at invitere til pitch fratrukket egne kunder. BrandPosition, der bygger på i hvilket omfang annoncører mener ni image udsagn passer på bureauet. Du kan læse mere om analysen og bestille rapporterne på www.myimage.biz.