Det er de samme fem bureauer, der er på top5 over mediabureauerne med det bedste image. Men alligevel er der noget helt epokegørende over årets imagemåling. Det er nemlig første gang nogensinde siden den første MyImage Bureau måling i 2008, at det ikke er enten OMD (som sad på tronen i mange år) eller Carat (som var udfordreren), der henter førstepladsen hjem. I år er det for første gang lykkedes for Dentsu X at komme helt til tops.
OMD mistede førstepladsen i 2012 efter femten år til Carat, da først det daværende Børsens Nyhedsmagasin, senere Berlingskes Nyhedsmagasin og endelig MyResearch stod for kåringen. Indtil sidste år var det OMD og Carat, der på skift indtog henh. første- og andenpladsen. Sidste år formåede Dentsu X at slå OMD ved at komme op på andenpladsen, mens Carat blev nummer 1. Og nu er duopolet altså helt brudt med en ny vinder.
”Det er historisk med Dentsu X på førstepladsen, selvom det ikke er overraskende, fordi bureauet sidste år kom op på en andenplads,” siger Mogens Østergaard, adm. direktør i MyResearch, som står bag MyImage Bureau-analysen.
Fremgang for Calibrate
Mogens Østergaard fremhæver også Calibrate, der fortsætter fremgangen. Bureauet lå på en 13. plads i 2023, en 11. plads i 2024 og her i 2025 er de kommet op på en 9. plads. Også i Bureaubiz’ nøgletalsanalyse i BureauTrends-rapporten gjorde Calibrate sig bemærket med den største vækstrate blandt mediabureauer, nemlig 51,2 pct.
Et andet bureau, der har gjort sig bemærket både i Bureaubiz’ BureauTrends-rapport og i dette års imageanalyse, er Havas.
I BureauTrends var det fordi, bureauet slet ikke fremgik af nøgletalsanalysen, da bureauet ikke havde indsendt et regnskab rettidigt og derfor i CVR stod registreret som sendt til tvangsoplysning den 23. august. Siden har markedsforing.dk skrevet, at flere bogføringsfejl kostede bureauet et gigantisk minus, men at moderselskabet ville sikre det danske bureau.
”Havas har haft en masse problemer, og derfor har de også fået en på trynen i imageanalysen, hvor deres Brand Power Index er faldet markant, men de har været ’heldige’, at det kun gav et fald fra en 13. til en 14. plads,” siger Mogens Østergaard. Tilbage i 2023 lå bureauet på en 9. plads.
Også Initiative taber momentum, fortæller Mogens Østergaard, og ryger ned fra en 10. plads i 2024 til en 13. plads i 2025.
Tre bureauer holder fast
For fjerde år i træk ligger Hilmar & Høgsberg bedst på at være Fleksible og agile. EssenceMediacom ligger for tredje år i træk bedst på God forretningsforståelse for kundens forretning. Også Calibrate er tredobbeltmester, nemlig i kategorien Uvildige og transparente.
Brand Power
- Dentsu X (2)
- Carat (1)
- OMD (3)
- Orchestra (4)
- Wavemaker (5)
Imageudsagn
God forståelse for kundernes forretning
- EssenceMediacom (1)
- Carat (3)
- Hilmar & Høgsberg (9)
Gode til at skabe resultater
- Carat (1)
- Wavemaker (4)
- OMD (8)
Gode digitale kompetencer
- EssenceMediacom (3)
- Wavemaker (2)
- Dentsu X (1)
Strategisk stærke
- Carat (1)
- EssenceMediacom (2)
- Orchestra (5)
Fleksible og Agile
- Hilmar & Høgsberg (1)
- Wavemaker (3)
- Calibrate (2)
Uvildige og transparente
- Calibrate (1)
- Orchestra (2)
- Hearts & Science (7)
Kreativ stærke
- Wavemaker (2)
- Dentsu X (3)
- EssenceMediacom (7)
Gode til at forhandle priser/vilkår
- Wavemaker (5)
- OMD (2)
- EssenceMediacom (4)
Gode til at analysere og anvende data
- EssenceMediacom (2)
- Carat (3)
- Wavemaker (6)
MyResearch har siden 2008 stået bag gennemførelsen af MyImage Bureau. Indsamling af data er sket i uge 40-46 2024. 993 marketingansvarlige har deltaget, hvilket svarer til 34 pct. af de adspurgte.
Der er spurgt til 26 reklamebureauer, 19 digitale bureauer og 14 mediabureauer.
Brand Power scoren fremkommer gennem en sammenregning af Brand Strength og Brand Position. Brand Strength er kvantitative parametre så som kendskab og om en annoncør ville invitere bureauet med i en pitch. Dette holdes op mod bureauets bruttoavance og dermed får man et tal for Momentum. Brand Position er kvalitative parametre, hvor annoncører med et rimeligt kendskab til et bureau bliver bedt om bedømme, hvorvidt 9 kvalitative udsagn passer på bureauet.