Da MyResearch sidste år for første gang udgav en MyImage analyse blandt kommunikationsbureauer, var konklusionen, at Top 5 lå så tæt, at der kun skulle ske marginale ændringer for at flytte rundt på pladserne.
Situationen er den samme i år i den nye analyse – med den tilføjelse, at der lige netop er flyttet rundt på marginalerne, således, at analysen i år anbringer et nyt bureau på toppen og desuden flytter rundt på 2. og 3. pladsen.
Ny imagekonge bliver Kompas Kommunikation, mens sidste års vinder, Ulveman & Børsting bliver nr. 2 og sidste års nr. 2, Radius, bliver nr. 3.
“Det er kun et enkelt indexpoint, der adskiller de tre, så det er fortsat marginalerne, der afgør placeringerne. Og lige som sidste år, så er forskellen på top og bund i analysen markant mindre end hvad man ser i de øvrige imageanalyser blandt bureauer,” siger adm. dir. Mogens Østergaard, MyResearch.

MyImage analyserne bygger på både kvantitative og kvalitative parametre. De kvantitative er samlet i et BrandStrength index, der bygger på parametre som Kendskab og lyst til at invitere til pitch, mens BrandPosition rummer den kvalitative del, som bygger på en vurdering af bureauet i forhold til 9 udsagn.
Hos de tre topscorere ligger Kompas og Radius tæt på Brand Strength, mens Ulveman & Børsting ligger en anelse efter. Til gengæld scorer Ulveman & Børsting bedst på Brand Position.
Kampen om imagetronen kan udvikle sig til at blive endnu mere tæt, for kigger man på årets højdespringere, så finder man Primetime og Geelmuyden Kiese som de to mest fremgangsrige – med den tilføjelse fra MyResearch, at de nærmer sig Top 3 med hastige skridt.
Den ringe differentiering blandt kommunikationsbureauer lægger op til, at der er potentiale for at investere i branding. Man kan måske få den tanke, at de oprindelige PR-bureauer ikke interesserer sig for branding – at de historisk arbejder mere diskret. På den anden side, så går mange af dem meget op i at lægge afstand til begrebet PR-bureau og i stedet blive set som et kommunikationsbureau, der arbejder bredere, og det fortæller, at de i høj grad går op i, hvilken perception, der er i markedet. Med andre ord – branding.
I den anden udgave af MyImage Kommunikation har der deltaget 740 beslutningstagere, hvilket er 20 pct. flere end sidste år – og således et ret solidt univers.
MyImage Kommunikation
Ud over de generelle vurderinger, kan de deltagende bureauer også få en måling på, hvordan de af deres kunder, der har deltaget, vurderer dem. På det grundlag kan man se, hvilke bureauer, der har de mest tilfredse kunder og her topper Morsing foran det nye bureau, Bright, der er med for første gang.
Årets stærkeste brand – Brand Power Index (placering sidste år)
- Kompas Kommunikation (3)
- Ulveman & Børsting (1)
- Radius (2)
Årets højdespringere – Ændring i Brand Power Index i pct.
- Primetime
- Geelmuyden Kiese
- Lead Agency
Mest tilfredse kunder
- Morsing
- Bright
- Geelmuyden Kiese
Brand Position
Nr. 1 på imageudsagnene blandt respondenter, der kender bureauerne indgående, godt eller lidt til
Faglig dygtig:
- Geelmuyden Kiese
Attraktive priser/vilkår:
- Primetime
Troværdig:
- Radius
God til at skabe resultater:
- Publico
God forretningsforståelse:
- Publicity
Høj kvalitet:
- Bro
God forståelse for digital kommunikation:
- Publico
Strategisk stærk:
- Ulveman & Børsting
God forståelse af politikere og organisationer:
- Rud Pedersen
MyImage Kommunikation
Data blev indsamlet online i uge 18-19.
Målgruppen er personer i virksomheder med 20+ ansatte, der har indflydelse på valg af kommunikationsbureauer og køb af kommunikationsydelser som f.eks. strategi, analyse, public affairs, ledelsesrådgivning og kampagner.
740 beslutningstagere har deltaget, hvilket er 20 pct. flere end sidste år.
Deltagerne i undersøgelsen er: Bright (ny), Bro, Friday, Geelmuyden Kiese, Grace, Public Affairs, Help PR & Kommunikation, Holm Kommunikation, Lead Agency, Morsing, Operate, Primetime, Publicity, Publico, Radius, Relationspeople, Rud Pedersen, Schultz J & Goll (ny) og Ulveman & Børsting•