Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk

'Det er ikke alle førstepladser, vi kan være stolte af', hedder kampagnen, som gør opmærksom på, at danskerne udleder mere affald end noget andet folkefærd i Europa. Isaac Production har hjulpet Danmarks Naturfredningsforening med kampagnen. Se filmen her.

Hver dansker producerer i gennemsnit 845 kg skrald per år. Det er det højeste gennemsnit per indbygger i noget europæisk land. Tallet er næsten dobbelt så højt som for svenskerne, der gennemsnitligt producerer 431 kg skrald om året.

Men for en gang skyld skal det ikke fejres, at vi slår Sverige og resten af vores europæiske nabober. I en ny kampagne vil Danmarks Naturfredningsforening gøre opmærksom på den nedslående førsteplads og titlen som ‘europamestre i skrald’. 

Kampagnen danner ramme om en underskriftsindsamling, der skal lægge pres på politikere og øvrige ansvarshavere. Affald skal med andre ord på den politiske dagsorden, og der skal sættes mål for, hvordan vi mindsker mængden og genbruger mere. 

Konkret foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at man starter med at sætte ind, hvor produkter kun bliver brugt én gang. Foreningen foreslår bl.a. et nationalt retursystem for takeaway-emballage og online-shopping, mens engangsemballage udfases i bl.a. supermarkeder.

Baggrunden for kampagnen er bl.a. en rapport fra EU’s Miljøagentur, der viser, at Danmark er det dårligste land i Norden til at forebygge affald. 

Det kreative koncept er udviklet i samarbejde med produktionsselskabet Isaac Production, der også har produceret kampagnefilmen ‘Det er ikke alle førstepladser, vi kan være stolte af’.’ Håbet er, at man gennem humor kan undgå at være den løftede pegefinger og således samle danskerne om initiativet. 

I kampagnefilmen ser man den kendte fodboldkommentator Flemming Toft kommentere en dansker udfolde sig i, hvad man må gå ud fra er finalen i skraldemesterskabet. 

“Det har været afgørende, at fortællingen var humoristisk og med et glimt i øjet – så danskerne ikke mødte en løftet pegefinger. Ansvaret ligger nemlig ikke hos den enkelte dansker, så filmen skal snarere belyse et helt grundlæggende problem. Det handler ikke blot om at sortere affald, men i stedet skal principper for emballage og retursystemer gentænkes og udvides. Kampagnen vil gennem humor og absurditet gøre opmærksom på problemet, og derigennem samle danskerne om at få politikerne til at skride til handling,” lyder det fra instruktør & manuskriptforfatter hos Isaac Productions, Mikkel Hjort-Pedersen.

Se kampagnefilmen her.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club