Ny kampagne fra Nescafé er en fem-års plan

Peter Engholm
25@mail.dk

Storåkers McCann serverer ”Great ideas come from great coffee”, efter at den nordiske kommunikation i 10 år har ligget på danske bureauer.

Tiderne bliver mere og mere uforudsigelige, og det gør det sværere at lægge lange marketingplaner. Eller gør det? Mens andre føler, at de skal læse fremtiden i en handskebeklædt hånd, så er Nescafé tilsyneladende så lidt hæmmet af verdens foranderlighed, at man lægger en fem-årig marketingplan.

“Det er klart, at vi er mere konkrete for, hvad der skal i uge 48 i 2009 end i 2014. Men ikke desto mindre har vi lagt en plan,” siger Lars Smidt, kommerciel direktør i Nestlé i Danmark.

Fem-års planen bygger på konceptet “Great ideas come from great coffee”, der om knap to uger ruller ud i Norden i 360 graders manøvre – med start i Danmark.

“Kaffe kan have en positiv effekt på kreativiteten, fordi den både virker opkvikkende og stimulerende. Hvert sekund drikkes der 3.900 kopper Nescafé på verdensplan, så vi er overbevidste om, at op til flere gode ideer er opstået over en kop Nescafé,” siger Lars Smidt.

Han oplyser, at det nye koncept stammer fra svenske Storåkers McCann, efter at danske bureauer igennem 10 år har stået for den kreative strategi på nordisk plan – først med “Coffee unlimited” ved McCann frem til 2004, siden med “Great coffee in no time”, som Propaganda McCann stod bag.

Effekten af de 10 års indsats – bl.a. med de to kreative fem-års planer – blev i torsdags belønnet med Advertising Effectiveness Award.

En bureaukonkurernce i det nordiske McCann-netværk placerede de kommende fem års koncept. Her vandt som nævnt McCann i Stockholm, men indsatsen hos det kreative team fra det hedengange Propaganda McCann blev anerkendt, idet Tobias Rosenberg og Olof Stenström blev inviteret med i konkurrencen. De repræsenterede McCann Copenhagen, der på dét tidspunkt endnu ikke havde nogen egentlig organisation på plads.