Af FiG

Landsforeningen Liv&Død sætter fokus på vores digitale arv, når vi engang stiller træskoene. Det sker bl.a. med en mockumentary produceret af Konstellation.

Vi lever efterhånden to liv: et fysisk og et digitalt. Men hvad sker der med det sidste i det øjeblik vi dør?

Hvis du kan bevise, at én af dine nærmeste er død ved hjælp af henholdsvis døds- og fødselsattest samt bevis for din relation til vedkommende, så indvilliger Facebook i at slette profilen eller lave den om til en mindeside. Det kan dog være en lang og tung proces, hvor afdøde i mellemtiden spontant kan poppe op i den almindelige news feed.

Reglerne kan være anderledes på andre sociale medier, men det er ikke den eneste digitale problematik i tilfælde af dødsfald.

Det er denne problematik, som Landsforeningen Liv&Død vil gøre opmærksom på i en ny kampagne, som Konstellation har hjulpet med.

Det sker bl.a. gennem etableringen af den fiktive figur, Martin Jensen, der er en digital bedemand, som tilbyder mere eller mindre aparte afskedsløsninger såsom begravelse af Facebook timelines eller kremering og søspredning af skattedokumenter. Han præsenteres bl.a. i en mockumentary.

Filmen er produceret af Made in Valby og instrueret af Jesper Rofelt.

“Vi håber på at få budskabet længere ud med humor og forundring som isbryder. For det er vigtigt, at vi alle forholder os til vores digitale liv, inden vi dør. Det kan jo få store konsekvenser for mange relationer, hvis de pårørende får indblik i noget, der måske var meget personligt, eller hvis de ikke længere kan få adgang til mange skønne feriebilleder og familiefortællinger”, siger Mogens Balling, direktør i Landsforeningen Liv&Død.

Kampagnen består af 2 faser: Den første fase er en teaser-fase, hvor der dels på sociale medier, dels via PR arbejde er arbejdet med at få “Din Digitale Bedemand” ud i offentligheden. Anden del er den mere faktuelle fase, hvor vi spreder information og oplysning vedrørende problemstillingen. Dette sker også via sociale medier og PR.

Find den digitale bedemand her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club