Ny kampagne skal vise sygeplejerskers værd

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Med kampagnen ’Samme Værdier. Nye kompetencer’ vil Dansk Sygeplejeråd højne danskernes forståelse for det arbejde som sygeplejersker udfører. Primetime og Shoot Happens står bag kampagne og film.

I dag lancerer Dansk Sygeplejeråd en ny kampagne, som skal sætte fokus på sygeplejerskernes alsidige kompetencer og give danskerne et retvisende billede af, hvad sygeplejersker arbejder med anno 2018.

For selvom sygeplejersker ligger nummer to på listen over Danmarks mest troværdige faggrupper, mener Dansk Sygeplejeråd, at der stadig er en uoverensstemmelse mellem befolkningens opfattelse af, hvad sygeplejerskerne laver, og det arbejde de reelt udfører i et moderne højteknologisk sundhedsvæsen.


Still fra filmen ’Samme Værdier. Nye kompetencer’.

Morten Jakobsen, kommunikationschef hos Dansk Sygeplejeråd, fortæller om baggrunden for kampagnen:

”Sygeplejerskerne er deres vægt værd i guld, og de fortjener både anerkendelse og mere i løn for det store arbejde og de komplicerede opgaver, som de løser hver dag. Derfor lancerer vi denne kampagne, som skildrer den moderne sygeplejerskes arbejdsdag. Håbet er, at flere danskere vil få øjnene op for sygeplejerskernes helt uundværlige funktion i sundhedssektoren, og at der også fra politisk hold vil komme større fokus på sygeplejerskernes værdi.”

Sygeplejerskeløftet skal løfte sygeplejersker
Kampagnen anføres af en film, der tager udgangspunkt i sygeplejerskeløftet fra 1859, og som bruges som billede på, hvordan værdierne i sygeplejerskefaget er de samme, men at mange af kompetencerne er nye.

Morten Jakobsen fortæller, at løftet er brugt gennem hele filmen for at signalere styrke, faglig stolthed og ikke mindst – menneskelighed.

Det er skuespillerinden Ellen Hillingsø, der læser løftet op og danner bagtæppe for filmens lydside.

Du høre løftet og se fimen ’Samme Værdier. Nye kompetencer’ her:

Bag kampagnen står bureauet Primetime, og selve filmen er produceret af Shoot Happens med den The True Talent nominerede Marc Louis Sutton som instruktør.

Tobias Enné, som er kreativ og digital chef hos Primetime, fortæller om filmen:

”De fleste mennesker kan skrive under på, at sygeplejersker er vigtige, men de færreste ved præcis, hvad de laver. Mange ser dem som de søde piger i klassen, som føler kaldet til faget. Virkeligheden er selvfølgelig langt mere nuanceret, så vores greb har været at gøre op med sygeplejerskernes pæn pige-image og skrue op for det rå, det ærlige og det hårde i deres arbejdsliv.”

’Samme Værdier. Nye kompetencer’-kampagnen lanceres i dag via Dansk Sygeplejeråds SoMe-kanaler samt på outdoors og fortsætter de næste fire uger.


Still fra filmen ’Samme Værdier. Nye kompetencer’.