Ny konge i reklameverden: WPP overhaler Omnicom

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

WPP Group er ikke bare Danmarks største bureau-guppe. Nu er den også verdens største. Men gruppens gæld er også større end konkurrenternes

Sir Martin Sorrell er ny konge i den globale reklameverden. I hvert fald ifølge Advertising Age, der i sit nyeste nummer har opgjort økonomiske nøgletal for verdens største bureaugrupper.

Martin Sorrell er topchef for det engelsk-baserede WPP Group, som i 2008 gennem bl.a. opkøbet af analysegiganten TNS har overhale Omnicom som verdens største.

Men prisen har været en gæld, der også er klart større end konkurrenternes. WPP skylder 8,2 mia. USD, hvilket er 4,5 gange primær drift. Omnicom skylder 3,1 mia. USD – eller 1,6 gange primær drift.

Standard & Poors nedsatte i november WPP’s kreditrating til den lave BBB, men selskabet nyder dog fortsat stor tillid hos børsanalytikere, hvor et flertal fortsat anbefaler “Køb”.

Overtagelsen af førstepladsen har dog ifølge AdAge ikke fremkaldt nogen sejrsdans. Recessionen bekymrer mere, og i en telekonference med analytikere i sidste uge sagde han, at “jeg har aldrig før i mine 25-30 år i branchen oplevet noget tilsvarende”.

WPP omfatter kæder som Ogilvy, JWT, Grey, Mediacom, Mediaedge:cia og Mindshare.

Sidstnævnte er i øvrigt netop blevet kåret som Årets globale mediabureau af AdAge.

Omnicom omfatter kæder som DDB, BBDO, TBWA, OMD og PHD.

Nøgletal for verdens største bureaugrupper (mio. USD):

WPP Group

  • Omsætning 13,6 mia.
  • Årets resultat 0,8 mia.
  • Gæld 8,2 mia.
  • Gældens størrelse i forhold til primær drift 4,5

Omnicom

  • Omsætning 13,4 mia.
  • Årets resultat 1,0 mia.
  • Gæld 3,1 mia.
  • Gældens størrelse i forhold til primær drift 1,6

Interpublic

  • Omsætning 7,0 mia.
  • Årets resultat 0,3 mia.
  • Gæld 2,1 mia.
  • Gældens størrelse i forhold til primær drift 2,5

Publicis

  • Omsætning 6,0 mia.
  • Årets resultat 0,66 mia.
  • Gæld 2,2 mia.
  • Gældens størrelse i forhold til primær drift 1,7