Ny kontaktdirektør blev gevinst for bureau i vækst

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Anledningen for en erfaren bureaumand var trist – en konkurs – men fortsættelsen er bestemt positiv: At komme til et af landets hurtigst voksende bureauer, og bidrage til at gøre det større.

Magnetix har på det seneste – faktisk de seneste par år – vundet kunder i anstændige mængder. Senest Danica og  Klasselotteriet (sammen med Advice).

Der knytter sig dog også en anden historie til de to nye kunder: bureauets strategiske lead på de to pitches er en ny account director med ambitionerne på plads; Peter Schlegel.

Ny, som i ny på Magnetix – men ikke i bureau-sammenhæng, for cv’et tæller bl.a. Kunde & Co og Agillic.

Og ambitionerne? Dem kunne Bureaubiz-læsere stifte bekendtskab med sidste sommer, da Peter Schlegel fortalte om sin start-up, Admazely – en dansk it-virksomhed med et værktøj, der skal gøre det lettere og billigere for webshops at markedsføre sig selv.

”Det er ikke et spørgsmål om, at vi tror på 50 mio. kr. i årlig omsætning i Danmark – men en milliard på verdensplan. Så hvis vi om 24 måneder kun er kendt i Danmark, så har vi fejlet,” sagde Peter Schlegel.

På det tidspunkt havde 5 webbutikker lanceret kampagner med en beta-version, og seks måneder senere havde Admazely mere end 50 kunder i seks lande … og gik konkurs.

”De sidste måneder steg kundetilvæksten eksponentielt, men der var langt til break-even. Vi skulle som planlagt kapitaludvide, alt var på plads, men en investor sprang fra i 12. time, og så måtte vi dreje nøglen om,” siger Peter Schlegel.

Med i investorkredsen var stifterne af Magnetix, Christina Rind Helsbro og Martin Bochineck, og sidstnævnte sad også i Admazelys bestyrelse. Og han slog hurtigt til, da Admazely slog fejl.

”Jeg havde gerne set, at det var lykkedes med Admazely, men nu tilbød jeg i stedet, at Peter kunne komme til Magnetix. Han sagde ja, og det er scoop, for Peter er pissedygtig. Punktum. Han kender til loyalitet via Loyality Group, kommunikation og strategi via Kunde & Co, teknisk produktudvikling hos Agillic og digital markedsføring med Admazely – tilsammen alt dét, som Magnetix står for. Som forventet kunne Peter gå direkte ind på holdet,” siger Martin Bochineck.

Og det gjorde Peter Schlegel – som en af bureauets fem account directors (herunder snart også Nicole Sahl Vingtoft fra Partners), der skal drive kunder og strategi.

”Magnetix er et bureau, der ikke blot oplever stor fremgang og medvind-på-cykelstien, men også repræsenterer den moderne måde at arbejde på: Transparent i alle samarbejder, testende på klart definerede områder og uden at spilde nogens tid med at dække sin egen ryg. Magnetix er 13 år gammelt, men minder i sin tilgang om en teknisk start-up virksomhed,” siger Peter Schlegel.

Men din egen start-up virksomhed gik konkurs, så hvad kan du give videre?

”Jeg har et bagkatalog af fejl, jeg ikke agter at gentage. Men også et katalog, der omfatter reel forretningsstrategisk indsigt, der gør, at jeg kan gå dybt i kundens forretning og facilitere gode kommunikationsløsninger,” siger Peter Schlegel.