Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Bureauet har været i Sverige og fundet en englænder, der har Cannes-løver på hylderne, som kun de færreste danske reklamefolk kan drømme om.

32-årige Simon Higby rykker nu teltpælene op og flytter til Danmark for at indtage rollen som ny kreativ direktør på DDB – en post, der blev ledig, da Jesper Smidth forlod bureauet til fordel for Partners før sommerferien.

Men trods sine blot 32 år, så er Simon Higby ikke en hvilken som helst ny kreativ direktør. Sig Fun Theory og så har du en de mest succesrige VW-kampagner i verden i de seneste år.

Den er skabt hos DDB i Sverige og Simon Higby er manden bag. Det har indbragt ham hæder, som næppe nogen dansk kreativ kan matche:

Titanium Grand Prix i Cannes i 2010, hvilket var lig med, at den var en af verdens to mest nyskabende ideer i det år. Læg dertil et pænt antal Guld-løver og andre – samt en Eurobest Grand Prix.

For DDB i Sverige hjalp Fun Theory med til, at bureauet blev kåret som Digital Agency of The Year af The Gunn Report.

Og så er Simon Higby ikke engang en digital nørd.

“I relation til den digitale verden, så er det vigtigt for et bureau at have adgang til teknisk kyndige folk, der kan hjælpe med at realisere ideerne. Men ellers handler det ikke om at være digital. De gode ideer er fortsat drivkraften – der er bare flere muligheder for, hvordan ideerne kan udfolde sig. Jeg er overbevist om, at en gammel mester som Bill Bernbach også ville være en mester i vores digitale verden,” siger Simon Higby.

I øvrigt rummer Fun Theory også et andet aspekt omkring Simon Higbys filosofi for arbejdet på et reklamebureau.

“Det kan lyde som en floskel, men jeg tror fuldt og fast på, at det bedste kreative arbejde kommer ud af et tæt samarbejde og partnerskab med kunderne. Før Fun Theory blev skabt havde vi en række møder med ingeniører og teknikere hos VW, og det var faktisk en af ingeniørerne, der sagde, at hvis bilen er sjov at køre i, så er der flere, der gør det. Der grundlagdes ideen til Fun Theory,” siger Simon Higby.

En del af hans plan for DDB indebærer således, at skubbe de kreative meget tættere på kunderne, og få dem til at leve sig ind i de forretningsmæssige problemstillinger.

“Alle de bedste cases i verden er skabt ud af tætte samarbejder, hvor der er gensidig respekt og hvor alle, der er involveret, forstår de forretningsmæssige problemstillinger. Selvom reklamepriser er rare, så ligger den største anerkendelse i at have skabt en forretningsmæssig succes,” siger Simon Higby.

Han er englænder, men vejen til Sverige gik over McCann i London og Manchester, The Work i Australien – og så en svensk pige, der bragte ham med hjem fra Australien.

DDBs kreative direktør, Andreas Dahlqvist var hurtig til at ansætte ham.

Med hans præstationer har han placeret sig højt blandt talentmassen i det globale DDB-netværk, og han kunne formentlig vælge et hvilket som helst job. Så hvorfor Danmark?

“Det er en stor udfordring at overtage det kreative ansvar, men jeg føler, jeg er blevet lært godt op af Andreas Dahlqvist. Og så har jeg stor tillid til Niclas Melin, der er øverste chef for DDB i Norden og deler hans og Johnny Henriksens vision for DDBs udvikling i Danmark,” siger Simon Higby og fortsætter:

“Jeg ser ikke nogen grund til, at DDB i Danmark ikke kan nå samme resultater som DDB i Stockholm. Der er mange gode folk, og alle byggeklodserne er der, så selvfølgelig kan det lade sig gøre. Men jeg er godt klar over, at det er en lang proces.”

Han starter d. 1. februar, men er fra tid til anden i København for at møde folk og forme en plan, så den er klar til, når han ankommer.

“At få en så dygtig og relativ ung kreativ direktør i spidsen vil ikke kun styrke vores kreative profil, det vil helt sikkert også forstærke vores nordiske netværk og vores evne til at servicere kunder på tværs af de nordiske markeder,” siger Johnny Henriksen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club