Ny kreativ hos Partners skaber nyt udtryk til SAS

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

SAS-filmenes skabere, Peter Boye og Henrik Tvilling, forlod Wibroe, Duckert & Partners, mens Thomas Torp vendte tilbage. Nu står han bag en ny kampagne for SAS.

For et år siden lignede det en centralisering af SAS’ markedsføring i Norden. De anerkendte SAS-film fra Wibroe, Duckert & Partners ville ikke få følgeskab af nye, men de ville i første omgang få lov til at fortsætte.

Svenske Crispin Porter stod bag en ny kampagne på nettet og med film i Sverige og Norge, mens Partners fortsatte med den taktiske kampagne med gule papirsflyvere.

Men den fælles nordiske markedsføring blev ved truslen, så SAS’ danske marketingafdeling sammen med Wibroe, Duckert & Partners bevarer kontrollen over udviklingen af SAS’ danske markedsføring.

Det bliver synligt på mandag i en print og online-kampagne, og den markerer samtidig et skifte i det kreative hold på SAS.

Ophavsmændene til reklamefilmene, Peter Boye og Henrik Tvilling, er nemlig i mellemtiden gået til Saatchi, mens Partners har hentet Thomas Torp tilbage til bureauet efter en tid hos Propaganda McCann og senest som kreativ direktør hos Grey København.

Og det er netop ham, der står bag den nye kampagne for SAS, som får mere kant og bliver mere direkte og konfronterende.

“Vores verden er i konstant forandring. I vores branche om nogen, er vi nødt til hele tiden at tage stilling til tendenserne i markedet og konkurrencen. Vi må være omstillingsparate, når forholdene kræver det. Og de sidste par år er ingen undtagelse. Selvom vi principielt stadig følger samme, solide kommunikationsstrategi, har vi set et behov for at skærpe måden, vi kommunikerer på,” siger marketingdirektør i Danmark, Christian Linnelyst.

Konkret er det en betydelig print og online-kampagne, der går i gang på mandag.

“Vi kan se, at den taktiske kampagne rykker ved prisopfattelsen omkring SAS. Men vi har et behov for at fortælle bredere om vores produkt – om tiden, komforten o.s.v. Helt grundlæggende handler det om at formidle budskabet om mest ‘value for money’,” siger Christian Linnelyst.

De velkendte film vil fortsat køre. Da Christian Linnelyst fortalte, at der ikke var planlagt nye slog han samtidig fast, at de har en lang levetid og derfor sagtens kunne køre videre.