Af Peter Engholm 25@mail.dk

Børsens aktiespil markedsføres netop nu viral via skjult kamera – og lægger sig dermed i kølvandet på Fakta-reklamerne fra Uncle og McDonald’s-filmen fra DDB.

For tre dage siden blev en film smækket på YouTube: “Børsen afsløret med skjult kamera”. Her slår avissælgere ud efter folk på gaden, hvis de ikke vil spille Børsens aktiespil, ekspedienter klasker Børsen-købere, hvis de ikke spiller med – og en pige flasher bryster for en mand i parken, der rent faktisk spiller med … hvorefter han også bliver klasket med avisen.

“Vi søger at spille på de virale effekter – overraskelse, humor og at nogen slår sig. Vi skal holde modtagerens interesse fanget, og derfor valgte vi det skjulte kamera. Konceptet har været på hylden i nogle år, men det er forholdsvis nyt – ikke bare for os, men også for Børsen og målgruppen, der er modent publikum med interesse for aktiespil,” siger Jesper Elmgren Korskjaer, der er key account managerfor online ad sales i Bonnier Publications, der har stået bag kampagnen sammen med Dagbladet Børsen og Torpedo Film.

Og skjult kamera har vitterligt været på hylden i en årrække – og er blevet flittigt brugt. I øvrigt med en vis succes, for der er bl.a. priser at hente i det skjulte.

Uncle har gennem årene høstet en lang række priser for Fakta, hvor det autentiske element i det skjulte kamera står i skærende kontrast til personalets absurde trang til at holde på kunderne ud over de sædvanlige fem minutter.

Crispin Porter + Bogusky fik i sommer den amerikanske effekt-pris, Grand Effie, for Burger King-spottet Whopper Freakout, hvor skjulte kameraer filmer kundernes reaktion på, at Whopperen er af taget af menuen.

Og for tiden kører McDonald’s i Danmark et tv-spot, hvor kunden for så vidt godt kan få sin ønskede burger – hvis ellers hans mund havde været tilstrækkeligt stor. Den bliver målt af ekspedienten, der afviser kunden, for til sidst at gøre ham opmærksom på det skjulte kamera.

Viralen for Børsens Aktiespil er på de tre dage blevet vist 11.153 gange.

“Vi er godt tilfredse med responsen – ikke kun fordi den er blevet vist over 10.000 gange, men fordi vi har fået rigtig mange positive tilkendegivelser. Ikke alle synes, at den er sjov, og det er måske ikke så overraskende. Det er svært at ramme alle med denne type kommunikation,” siger Jesper Elmgren Korskjaer.

Børsen afsløret med skjult kamera:

http://www.youtube.com/watch?v=Suue2DcgJJU

Burger King – Whopper Freakout:

http://www.youtube.com/watch?v=epsgsfuIN4Y&feature=PlayList&p=3847C76A4AB454A1&playnext=1&playnext_from=PL&index=10

Kommentarer

  1. Det er muligt, at den er kontroversiel for Børsen-segmentet, men som viral video kommer den næppe til at fungere. Dertil er den for tung i røven og uden wauw-effekt.

  2. Det er altid godt at se når nogle tør gå nye veje med deres markedsføring (selvom viraler generelt set jo absolut ikke kan omtales som et nyt fænomen). Problemet med denne viral er blot, at man ikke fatter sympati for avisklaskerne. Det smitter af på afsenderen af viralen, som derfor også kommer til at virke usympatisk i mine øjne.

  3. Et klassisk eksempel på, hvor forfejlet opfattelsen er af at lave viralfilm. I desperation er alle greb, fra vold til patter, i spil, og intet af det hænger sammen. Og helt korrekt set af Steffen J, der er ingen sympati for avisklaskerne. Er Børsen efterhånden fuldstændig ligeglad med sin brandværdi???

  4. Hverken fakta, McDonalds eller Børsens reklamer er skjult kamera. Det er instrueret skjult kamera. Man skaber en illusion hos seeren om at det er skjult, for at skabe opmærksomhed.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club