Ny kreativ trend? Skjult kamera i reklamefilm

Peter Engholm
25@mail.dk

Børsens aktiespil markedsføres netop nu viral via skjult kamera – og lægger sig dermed i kølvandet på Fakta-reklamerne fra Uncle og McDonald’s-filmen fra DDB.

For tre dage siden blev en film smækket på YouTube: “Børsen afsløret med skjult kamera”. Her slår avissælgere ud efter folk på gaden, hvis de ikke vil spille Børsens aktiespil, ekspedienter klasker Børsen-købere, hvis de ikke spiller med – og en pige flasher bryster for en mand i parken, der rent faktisk spiller med … hvorefter han også bliver klasket med avisen.

“Vi søger at spille på de virale effekter – overraskelse, humor og at nogen slår sig. Vi skal holde modtagerens interesse fanget, og derfor valgte vi det skjulte kamera. Konceptet har været på hylden i nogle år, men det er forholdsvis nyt – ikke bare for os, men også for Børsen og målgruppen, der er modent publikum med interesse for aktiespil,” siger Jesper Elmgren Korskjaer, der er key account managerfor online ad sales i Bonnier Publications, der har stået bag kampagnen sammen med Dagbladet Børsen og Torpedo Film.

Og skjult kamera har vitterligt været på hylden i en årrække – og er blevet flittigt brugt. I øvrigt med en vis succes, for der er bl.a. priser at hente i det skjulte.

Uncle har gennem årene høstet en lang række priser for Fakta, hvor det autentiske element i det skjulte kamera står i skærende kontrast til personalets absurde trang til at holde på kunderne ud over de sædvanlige fem minutter.

Crispin Porter + Bogusky fik i sommer den amerikanske effekt-pris, Grand Effie, for Burger King-spottet Whopper Freakout, hvor skjulte kameraer filmer kundernes reaktion på, at Whopperen er af taget af menuen.

Og for tiden kører McDonald’s i Danmark et tv-spot, hvor kunden for så vidt godt kan få sin ønskede burger – hvis ellers hans mund havde været tilstrækkeligt stor. Den bliver målt af ekspedienten, der afviser kunden, for til sidst at gøre ham opmærksom på det skjulte kamera.

Viralen for Børsens Aktiespil er på de tre dage blevet vist 11.153 gange.

“Vi er godt tilfredse med responsen – ikke kun fordi den er blevet vist over 10.000 gange, men fordi vi har fået rigtig mange positive tilkendegivelser. Ikke alle synes, at den er sjov, og det er måske ikke så overraskende. Det er svært at ramme alle med denne type kommunikation,” siger Jesper Elmgren Korskjaer.

Børsen afsløret med skjult kamera:

http://www.youtube.com/watch?v=Suue2DcgJJU

Burger King – Whopper Freakout:

http://www.youtube.com/watch?v=epsgsfuIN4Y&feature=PlayList&p=3847C76A4AB454A1&playnext=1&playnext_from=PL&index=10