Ny mand på en af verdens tungeste marketingposter

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Coca-Cola får ny øverste marketing-ansvarlig – han er fundet i Spanien. Og er en flittig twitter.

Folk der har deltaget i den årlige Cannes-festival har haft mulighed for at møde ham. Coca-Cola er meget synlig på alle måder i den årlige kreativitets-festival, og ikke mindst selskabets øverste marketing-ansvarlige, Joe Tripodi.

Det er givet en af verdens tungeste marketing-poster han har varetaget – og nu stopper han. Afløseren er fundet – i Spanien. I skikkelse af Marcos de Quinto, der siden 2000 har været præsident for Coca-Colas iberiske forretningsenhed (Spanien og Portugal).

Joe Tripodi har siddet øverst i Coca-Colas marketingafdeling i 7 år, og det er ganske godt, når man tager i betragtning, at marketingdirektører i gennemsnit ikke holder mere end to år. Han bliver dog 60 næste år, og glæder sig til sin pensionering.

Samtidig lægges der dog også op til forandringer i Coca-Colas markedsføring.

AdAge fortæller, at Coca-Colas topchef, Muhtar Kent, over for analytikere bl.a. har sagt:

“Der er ingen tvivl om, at vi har behov for at forbedre vores eksekvering på mange markeder – specielt på forbruger markedsføring og kommercielle strategier.”

Han har således annonceret en væsentlig forøgelse af Coca-Cola media-spending med op til 6 mia. kr. i 2016.

Marcos de Quinto har været forbundet med Coca-Cola siden 1982, og får meget ros af Muhtar Kent for sin styring af den iberiske forretning, som han karakteriserer som et af selskabets bedste marketing centers. Marcos de Quinto har været rundt i verden på forskellige poster – og har faktisk også haft en kort tur rundt om bureauverdenen – som regional leder i Southern Publicity Agencies Alas Bates/BSB Advertising.

Marcos de Quinto er en flittig twitter – 5308 indtil dato. Dog sjældent om Coca-Cola.

AdAge citerer dog et hans tweets, hvor han beskriver sig selv:

“Pirate. Jeg sejler uden flag. Jeg forsøger ikke at overbevise dig om noget, bare måske at få dig til at stille spørgsmål ved, hvad du tror på.”

Joe Tripodi var den første CMO i Coca-Cola der samlede ansvaret for traditionel reklame, point of purchae marketing og in-store salg.

Marcos de Quinto vil dog ikke få det samme ansvar. Coca-Cola overvejer, hvor man vil placere det globale ansvar for point-of-sale og in-store eksekverings strategier.

Ifølge AdAge var konkurrenterne til posten bl.a. Wendy Clark fra Coca-Cola Nordamerika, Katie Bayne, senior VP-global sparkling brand center og Dan Sayre, præsident for North West Europe and Nordics divisionen.