Ny markedsføringslov på vej

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Opdateret: Dansk Erhverv havde ønsker til det nye forslag, der ikke kom med, mens Kreakom glæder sig over ændringer, som de fik med.

Erhvervs- og vækstministeren har netop offentliggjort et forslag til en ny markedsføringslov. Det skal i høring

Budskabet fra ministeriet er, at loven dermed bliver mere forenklet. Desuden er forslaget mere i overensstemmelse med EU-reglerne end den hidtidige lov, skriver Dansk Erhverv, som støtter det nye lovforslag.

Dansk Erhverv skriver også i en pressemeddelelse, at der i realiteten ikke er mange ændringer i forslaget til den nye markedsføringslov, og at det derfor mere eller mindre bliver ’business as usual’, hvilket organisationen finder positivt.

”Det er godt, at de ting, der fungerer godt i dag, føres videre i forslaget til ny markedsføringslov, samtidig med at vi får en lov, der er bedre struktureret, og som er nemmere at navigere i for brugerne af loven,” siger Martin Jørgensen, advokat i Dansk Erhverv.

Ønsker der kom med i det nye lovforslag

Brancheforeningen Kreativitet og Kommunikation (Kreakom) påpeger dog en ting, der er væsentlig anderledes i det nye lovforslag:

”Vi har fået lovliggjort brug af digitale kommunikationsformer mellem samarbejdspartnere og i kunderelationer mellem erhvervsdrivende og det er uden, at man først skal ringe op og forstyrre sin kunde for at få et samtykke til at sende relevante tilbud, ” siger direktør Tine Aurvig-Huggenberger og fortsætter:

“Når virksomheder i dag sælger produkter til en kunde, har de hidtidigt kun kunne lave yderligere markedsføring af de samme produkter, som kunden lige har købt. Med det nye lovforslag kan virksomhederne også markedsføre yderligere produkter til kunden. Kunden skal stadig have en let adgang til at kunne frabede sig dette. Det er to vigtige ændringer, som på en afbalanceret måde smidiggør relevant kommunikation. Vi er utroligt glade for, at det er lykkedes, at få disse vigtige forbedringer med i det nye lovforslag”.

Ønsker, der ikke kom med i det nye forslag.

Dansk Erhverv havde ønsket, at Forbrugerombudsmandens brug af pressemeddelelser i forbindelse med sager også blev omfattet af loven.

”Dansk Erhverv mener, at der i højere grad skal skeles til overtrædelsens grovhed, når Forbrugerrådet vurderer, om der skal udsendes pressemeddelelser, og især flere pressemeddelelser med navngivne virksomheder, ” siger Martin Jørgensen.

Desuden havde Dansk Erhverv ønske om, at virksomhederne skal behandles ens uanset selskabsform.

I dag gøres der forskel på virksomhederne, således at enkeltmandsvirksomheder anonymiseres, mens selskaber ikke gør.

”Forbrugerombudsmanden bør behandle virksomheder ensartet, således at Forbrugerombudsmanden i sager enten altid offentliggør med navns nævnelse eller altid anonymiserer, ” siger Martin Jørgensen.

Det kom dog ikke med i forslaget til den nye markedsføringslov.

Lovforslaget, der kan ses her, forventes fremsat til oktober, og hvis det vedtages, træder den nye markedsføringslov i kraft 1. juli 2017.

Markedsføringslovudvalget bestod af:

  • Vicedirektør, Konkurrence – og Forbrugerstyrelsen, Niels C. Beier (formand)
  • Advokat Heidi Steen Jensen, Horten
  • Chefkonsulent Martin Jørgensen, Dansk Erhverv
  • Seniorkonsulent Christina Mary Moshøj, Danske Medier
  • Kontorchef Jeanne Blyt, Finansrådet (erstatter underdirektør Susanne Dolberg)
  • Udviklingschef Aslaug Kleve, Kreativitet & Kommunikation (erstatter politisk chef Tina Bøggild)
  • Juridisk konsulent Jakob Steenstrup, Forbrugerrådet Tænk
  • Chefkonsulent Lars Hammer-Jespersen, DI
  • Chefkonsulent Jeppe Rosenmejer, Håndværksrådet
  • Professor dr. jur. Caroline Heide-Jørgensen, Københavns Universitet
  • Professor Søren Sandfeld Jakobsen, Aalborg Universitet
  • Professor Torben Hansen, Copenhagen Business School
  • Kontorchef Line Nørbæk, Erhvervs- og vækstministeriet
  • Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen (erstatter kontorchef Benedikte Havskov Hansen)
  • Fuldmægtig Michelle Anne Gullander, Justitsministeriet
  • Kontorchef Lars M. Banke, Kulturministeriet