Ny marketingchef til Carlsberg

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Morten Hjorth’s afløser er fundet i Carlsbergs hovedsæde.

Carlsberg Danmark har nu fundet sin nye marketingchef. Valget er faldet på underdirektør Jan Hertz, 39 år, som tiltræder 1. november. Han kommer fra en stilling som commercial director for den vesteuropæiske region i hovedsædet.

Udnævnelsen kommer oven på en organisatorisk ændring, hvor salg og marketing blev samlet under Carsten Thomsen. Det fik den hidtidige marketingdirektør, Morten Hjorth, som indtil da havde været sideordnet med Carsten Thomsen, til at forlade sit job.

Carsten Thomsen har sin baggrund i salg. Organisationsændringen tog sigte på, at få salg og marketing til at hænge bedre sammen.

Adm. dir. for Carlsberg Danmark, Jesper Jørgensen, sagde dengang til Bureaubiz om det forhold, at en salgsmand skal stå i spidsen for marketing i en mærkedrevet virksomhed som Carlsberg:

“Nu har jeg selv været i Carlsberg i 13 år, og Carsten Thomsen har bl.a. været adm. dir. i Kraft, så uden erfaring med marketing er vi ikke. Desuden er jeg direktør for en bryggeri-virksomhed, men jeg er ikke brygger, så man kan ikke stille tingene op, som du gør. Vi har 20+ mennesker i marketing, så vi har de bedste kompetencer på området, marketingcheferne kommer til at deltage i hver tredje direktions-møde, og jeg deltager selv også i nogle af bureau-møderne. Så marketing får i høj grad mulighed for at gøre sig gældende”.

Jan Hertz er cand.merc. og indledte sin karriere i Carlsberg i 1995. Han har i Carlsberg blandt andet været marketingansvarlig i det russiske bryggeri Vena og i Carlsberg Malaysia samt i Group Sales and Marketing haft ansvaret for gruppens internationale mærker på 25 markeder.