Ny marketingdirektør for teleselskabernes mobil-betaling

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Paii hedder teleselskabernes fælles mobil-betalings-selskab. Det har nu ansat ny marketing- og kommunikationsdirektør, der kommer fra et job hos Codan.

På det senest har mobilbetalingstjenesterne MobilePay og Swipp trukket en del opmærksomhed. Teleselskaberne har dog også en mobilbetalingsløsning, Paii og her har man udskiftet på den øverste marketingpost.

Peter Rosenstand hedder Paiis nye marketing- og kommunikationsdirektør. Han kommer fra et job som marketingchef i Codan, hvor han var i knap fire år. Før det var han marketingchef i Dong Energy. 

Det er TDC, Telia, Telenor og 3, der står bag Paii og Peter Rosenstand var i øvrigt med til at etablere mobilselskabet 3 på erhvervsmarkedet tilbage i 2003.

Paii, hvis brand og visuelle identitet er blevet udviklet af Hjaltelin Stahl, blev lanceret i foråret og har endnu ikke markedsført sig fra en fælles front, men har ladet de enkelte teleselskaber trække betalingsapp’en.

Udover de danske mobilbetalingsløsninger, er der en ny potentiel konkurrent fra Apple Pay, der blev lanceret forleden. Men hvor meget de vil fylde, er der forskellige meninger om.

Mens Jannik Liedner, der er bureaudirektør i Lifted, forleden på bureaubiz.dk, mente at Apples nyhed vil blive en gamechanger på markedet for mobilbetalinger, mener andre, at den blot bygger på en løsning, der allerede er på markedet.

F.eks. sagde seniorpartner i PlusCon, Hening N. Jensen til Berlingske i sidste uge:

”Apple er for sent på den. Apple Pay er tydeligt rettet mod det amerikanske marked og er både teknologisk og udviklingsmæssigt lang bag Europa. Vi har allerede siden 2005 haft chipkort, mens de endnu ikke har indført PIN-koder overalt i USA. Så Apples løsninger er næppe mere sikker, end Dankortet er i dag”.

Peter Rosenstand afløser i øvrigt Mike Cottle, som er blevet ansat som senior marketingpartner i Nordea.