Ny marketingdirektør skal ud at finde bureauer

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

I sidste måned ansatte Nordlux en marketingdirektør i en nyoprettet stilling. Han er meget tæt på at finde sit leadbureau, men flere bureausamarbejder er på vej.

For knap halvandet år siden, lavede, den danske lysvirksomhed, Nordlux – der har godt 40 år på bagen – sin første reklamefilm.

Nu har man sat sig det mål, at man i Danmark vil ligge i top 3 på kendskabsgrad sammen med brands som Ikea og Louis Poulsen.

Et af midlerne til at nå dette, er oprettelsen af en produkt- og marketingdirektørstilling og her ansatte man i sidste måned Kasper Granat. Han har tidligere været marketingdirektør i Kvik Køkkener og kommer senest fra samme stilling hos energiselskabet Verdo.

Kasper Granat er allerede i fuld gang med at finde sit leadbureau og flere vil følge efter:

”Vi har holdt flere møder med bureauer og vi er tæt på at finde det bureau, der skal være det danske bureau der skal være lead på det europæiske marked,” siger han til Bureaubiz.

Bureauet skal hjælpe Nordlux med at positionere sig på markedet, hvor man udover at øge kendskabsgraden gerne vil være blandt top 3 retail lysbrands i Europa.

Det skal bl.a. ske ved, at bureauet skal meget tæt på Nordlux, siger Kasper Granat:

”Bureauet skal på en eller anden måde insources i vores organisation. De skal med ud at møde vores kunder og de skal med på udstilling og når der sker andre ting. Vi vil have dem meget tæt på.”

Flere bureausamarbejder på vej
Kasper Granat tænker ikke, at han kan nøjes med eet bureau.

”Vi er tilstede i omkring 50 lande og vi skal bruge mange forskellige kompetencer og skal positionere os forskelligt i landene. Vi samarbejder allerede med mange produktdesignere, og det vil være naturligt også på kommunikation og forretning at samarbejde med flere partnere.

For at nå de to mål om kendskabsgrad og om at være blandt de bedste retailbrands i Europa, opjusterer man også på salgs- og marketingfronten.

”Vi er i gang med at ansætte seks dedikerede product managers for at få mere intensivt fokus på de enkelte kategorier i vores sortiment. De skal sikre vækst på alle fronter, og at alle kategorier kommer ud i hele Europa,” siger Kasper Granat, der lige nu er ansvarlig for en produkt- og marketingafdeling på godt 20 medarbejdere.

Ifølge en pressemeddelelse, skal der satses mere på e-commerce samt nye intelligente produkter som f.eks. lamper, der integreres i smart home-systemer, så de kan styres fra mobilen. Eller de kan fungere som f.eks. røgalarm.

Design For The People
En af de produkttyper, Nordlux har haft succes med de seneste tre år er Design For The People, der er lamper tegnet af kendte, danske designere til relativt lave priser.

Få år efter lanceringen i 2014 står subbrandet i dag for omkring 40 procent af Nordlux’ omsætning og har vundet internationale designpriser – senest en Red Dot Award april 2018.