Ny marketingdirektør til stor dagligvare-fusion

Peter Engholm
25@mail.dk

Samtidig skal man se på det fremtidige bureausamarbejde, når fusionen mellem SuperBest og Eurospar bliver til en helt ny kæde: Meny.

En ny kæde, en ny marketingdirektør og et valg af bureau – således er rækkefølgen hos Dagrofa, der i sidste uge annoncerede, at kæderne SuperBest og Eurospar lukker i 1. halvår 2015 og genopstår som et ”det moderne fødevaremarked Meny”.

Ved samme lejlighed blev Jørgen Nielsen præsenteret som den kommende direktør for en ny udgave af Købmandshuset med i alt fire kæder – Spar, Min Købmand, Letkøb og Meny.

Jørgen Nielsen er i dag kædedirektør i SuperBest, og han har nu sat sit hold, der tiltræder ved årsskiftet.

Ny marketing- og onlinedirektør for Købmandshuset bliver Christian Higraff, der kom til SuperBest i maj i år som direktør for SuperBest Online.

Det giver i første omgang anledning til at spørge til Linda McBeth, der i dag er marketingdirektør for Købmandshuset, og til Sanne Pind Nyemann, der før sommerferien tiltrådte som marketingchef for SuperBest.

”Både Linda og Sanne er marketingansvarlige i hhv. Købmandshuset og SuperBest. De præcise roller fremadrettet vil jeg naturligvis drøfte med dem – på tomandshånd,” siger Christian Higraff.

Købmandshusets kommende direktør Jørgen Nielsen varsler fornyelse og nyskabelse med Meny, der får ”landets bedste og største fødevaresortiment suppleret af personlig betjening fra dygtige fagfolk. Med Meny hæver vi barren for, hvad et fødevaremarked kan og skal tilbyde kunderne.”

Men hvilket bureau skal bistå jer med at kommunikere alt det nye?

”Dét spørgsmål kan godt holde mig vågen. For dels har vi mange gode samarbejdspartnere, som skal have muligheden for at byde ind, dels er der alle chancer for en ny start – og her går vi til værks med åbent sind og vil gerne byde branchen ind,” siger Christian Higraff.

Han tilføjer:

”Vi har brug for et nyt sæt øjne, der kan sætte sig ind i Menys DNA, som vi er ved at bygge op nu. Vi kommer med alt det bedste fra SuperBest og fra Eurospar og tilsætter, hvad det norske Meny har at byde på – pakket ind i dannebrog, så at sige.”

Lanceringen af Meny bliver Christian Higraffs primære opgave, men da han får det øverste marketingansvar for fire kæder, vil der også her blive kastet et nyt blik på den samlede indsats.

”I første omgang vil jeg se på de muligheder, vi har som en samlet enhed over for mediabureauerne – det kan også være, at vi i stigende grad skal tænke nordisk,” siger Christian Higraff.

Blandt Dagrofas nuværende reklamebureauer er PeopleGroup på SuperBest (med Partners og RetailPeople) samt 727 på Spar. Desuden samarbejder man med Sunrise på Kiwi og SuperGros samt Zupa Recommended (Kiwi-projekter).