Ny mobilkampagne optaget med direktørens iPhone

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

M1 griber valg-temaet i en kampagne, som man har valgt at lave selv uden hjælp af bureau. At det er en egenproduktion understreges af, at den bl.a. er skabt i teleselskabets kantine.

M1 hyrede sidste efterår Kunde & Co, da det nordjyske lavprisselskab for første gang skulle ud med en samlet markedsføring.

Kunde & Co stod bl.a. bag en række testimonal-film (med bl.a. ridder Alexander og Svartsot-medlemmet), mens M1 selv stod for print-delen af kampagnen.

Nu er Telmore-ejede M1 ude med en ny kampagne – piv-aktuel, idet den tager afsæt i tidens altoverskyggende tema; valget 2011.

Ingredienserne er et kampagne-site, der gerne skulle ligne en hjemmeside for et politisk parti, samt en video, hvor M1’s adm. direktør, Mads Peter Veiby, fortæller om selskabets valgløfter til kunderne.

Kampagne-sitet har teleselskabet selv lavet, og det samme er tilfældet med valgvideoen – og når man ser den, er man egentlig ikke i tvivl.

“Det er en kantine-produktion.”

… En hvaffer én?

“Ja, vi optog filmen i vores kantine med min iPhone. Det er hurtigt gjort, og inspirationen var åbenlys – man skulle bare kigge lidt rundt på nogle af kandidaternes videoer,” siger Mads Peter Veiby med henvisning til de ofte meget amatøragtige vidoer man kan finde på nettet for lokale kandidater.

Kampagnens parodiske Youtube-video – Sæt X ved M1 – skal primært spredes via de sociale medier.

“Vi har over 5.100 venner på Facebook, så ved hjælp af dem og vores engagerede medarbejdere, når videoen forhåbentlig ud til rigtig mange mennesker,”  siger Mads Peter Veiby.

Egenproduktionen skal ikke ses som et brud med Kunde & Co – mest af alt forstået sådan, at man ikke har set bureauet som en fast samarbejdspartner.

“Vi har aldrig været forlovet eller gift med et bureau. Kunde hjalp os, da vi ville på tv, men hvis nogen kommer til os med en idé, vi synes godt om, så samarbejder vi med dem. I dette tilfælde var timingen afgørende, og så lavede vi selv kampagnen,” siger Mads Peter Veiby.