Ny nordisk alliance blandt pr-bureauer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Alliancen knytter sig til en af verdens store netværk – men den danske deltager er et selvstændigt bureau.

Primetime Kommunikation er ved at opfinde sin helt egen definition på et netværksbureau.

Normalt er det udtryk for bureauer i et af de store netværk, men Primetime er nu deltager i hele to netværk – samtidig med, at bureauet opretholder sin selvstændighed.

Bureauet har længe været en del af Worldcom, der samler selvstændige bureauer, men nu er man gået sammen med svenske Grayling og norske Axxept. Desuden er et finsk bureau på vej ind i netværket.

“Mens Worldcom er et globalt orienteret netværk, er det andet rettet mod det nordiske marked, og derfor kan vi sagtens være del af begge,” siger partner Thomas Jørgensen.

Det nordiske samarbejde er dog mere etableret og forankret i nogle strukturer end tilfældet er i Worldcom, og bureauerne kender hinanden. F.eks. har Primetime og Grayling fornylig vundet North Face sammen.

“Vi har fundet nogle partnere, som vi fungerer godt sammen, og det har været en drivkraft i etableringen,” siger Thomas Jørgensen og tilføjer, at alliancen også sigter mod at hente flere af de store nordiske firmaer ind som kunder.

Det nye netværk har til sammen mere end 100 rådgivere i Norden og bliver en del af Grayling, som er et af verdens største PR-bureauer med omkring 1.000 konsulenter fordelt på 70 kontorer over hele verden.

Grayling opererer primært i Europa med over 600 konsulenter på 50 kontorer. Virksomheden har kontorer i størstedelen af de europæiske hovedstæder samt i de politiske og finansielle centre i Europa. Grayling er ejet af britiske Huntsworth plc og er søsterselskab til Citigate, der er Europas førende rådgivningsvirksomhed inden for finansiel kommunikation.

Bureaufællesskabet vil primært have fokus på corporate kommunikation, investor relations.