Ny og ambitiøs kunde til ungt bureau med garvede kræfter

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Kunden er et ukendt – men ambitiøst – brand, mens bureauet er ungt og ikke blandt de mest kendte. Men folkene bag er velkendte.

Spørger man i bureau- og marketing-kredse, så er Dynaudio næppe et navn, der vinder genklang. Spørger man derimod en DJs eller lyd-nørder, så vil navnet trække langt større opmærksomhed.

Men det må godt blive mere kendt. Det danske firma har fået kinesisk ejer og er i gang med en aggressiv vækstplan. Godt nok lyder et underskud på 50 mio. kr. ud af en omsætning på små 300 mio. voldsomt, men når man i beretningen ledsager det med kommentaren, at det matcher det forventede, så får man en indikation af, at der investeres tungt.

Orbit går frem

Og det kommer nu et ungt dansk bureau til gode. Lige som Dynaudio er heller ikke The Orbit Agency blandt landets mest kendte – men det er stiftet sidste år af den tidligere ledelse i Halbye Kaag JWT, Simon Wooller og Thomas Thorstholm, og på det seneste har de gjort betydelig opmærksom på sig selv.

F.eks. vandt de fornylig tv-selskabet Boxer fra Sunrise. Siden fulgte optagelsen af deres gamle kollega, David Asmussen, som partner, og samtidig har de flere short-lister til fredagens uddeling af Creative Circle Award.

På et års tid er de blevet en flok på en halv snes, og nu kan de så også prale med at skulle hjælpe Dynaudio med en ambitiøs vækststrategi.

Virksomheden, med hovedsæde i Skanderborg, har siden 1977 produceret high-end højttalere til de mest krævende ører i verden. Først til segmentet af audiofile entusiaster. Siden til både professionelle musikere og studieteknikere af højeste kaliber og endeligt til bilejere, der stiller større krav til lyd, end hvad de almindelige installationer, kan leve op til.

Sammen med den nye kinesiske ejer, Goer Tek Inc. skal de store investeringer nu omsættes til salg, og det indebærer markedsføring både over for nye markeder og kunder.

Her lægger selskabet særlig vægt på de værktøjer omkring budskabsmodellering, som The Orbit Agency har gjort til en del af deres tilbud.

”Vi ved, hvor vi performer stærkere end konkurrenterne på teknologien. Vi ved, hvor vi har skabt noget, som er helt unikt for kategorierne. Vi ved, hvad vi selv er mest begejstrede for. Og vi ved, hvad der historisk set har haft en effekt i vores oprindelige kategorier,” siger Mads Aagaard, Senior VP Marcom hos Dynaudio, og fortsætter:

”Men når vi taler nye markeder, segmenter og kategorier, hvor vi er mindre etablerede, så får vi ikke taletiden, medmindre vi etablerer relevansen fra de første sekunder. Det er det, budskabsmodellering hjælper os med at sikre.”

Det danske marked fylder lidt i planerne, og derfor erkender adm. dir. Thomas Thorstholm, The Orbit Agency, at det ikke bliver en kunde, der giver bureauet meget synlighed. Men når det er sagt, så er det en meget interessant kunde.

”Der er rigtig meget bureauarbejde i form af store digitale kampagner – samt film – der skal foldes ud på store markeder som Kina, USA og Europa. Men samtidig kan vi også bruge vores værktøjer til at hjælpe med innovation, og det har Dynaudio købt ind, hvilket vi selvfølgelig er rigtig glade for,” siger Thomas Thorstholm.

Ny tilgang til markedet

Det første eksempel på samarbejdet der rammer markederne bliver lanceringen af LYD, som netop er præsenteret på Musikmesse i Frankfurt. Til at understøtte denne lancering har Dynaudio i samarbejde med The Orbit Agency både udviklet en ny kommunikationsplatform og en helt ny tilgang til markedet, hvor man bruger en avanceret connection-strategi og influencers fra det professionelle miljø som aktive spillere i kampagnen.

”Vores seneste influencer-kampagne for Audiofly headphones viste, hvordan man kan få et meget højt reach og endnu vigtigere, højere engagement rates – hvis man bruger influencers som en aktiv del af sin kampagne. Vi har set, hvordan en connection-strategi kan øge spredningen, men det er vores græsrodstilgang, der sikrer involveringen. Og med den øgede involvering følger effektiviteten,” siger kreativ direktør, Simon Wooller.