Der er midtvejsvalg i USA d. 2. november, og opmærksomheden samler sig selvfølgelig mest om slaget om Kongressens to kamre og Præsident Obamas situation.
Men i Californien er der et andet valg, som kan få en interessant indflydelse på reklamebranchen, skriver den strategiske rådgiver Doug Melville hos AdAge.
Det drejer sig om den såkaldte Prop 19, der er en folkeafstemning om legaliseringen af brugen af marijuana for folk over 21 år.
Og nej – det er ikke en spøg. Faktisk siger meningsmålingerne lige nu, at forslaget står til at blive vedtaget. Selvom en stor del af det politiske establishment er imod.
Men amerikanere kan ind imellem være et meget praktisk folkefærd. Ud over at stække mexicanske narko kartellers indflydelse, så har Californien en meget anstrengt økonomi, og hvorfor så ikke flytte nogen af pengene fra narkokartellerne til den offentlige kasse gennem beskatning?
Men så kommer spørgsmålet: Hvilke firmaer skal stå for markedsføringen af marijuana.
Det amerikanske Patent & Trademark Office har allerede annonceret en ny kategori under pharma, hvor man kan registrere marijuana-associerede navne som handelsmærker, og det har ført til over 250 ansøgninger. Som f.eks. iWeed, Weedtracker og Cannaflage.
Men der kommer moralske og sundhedsmæssige spørgsmål, som kan influere på store bureauers lyst til at tage et marijuana-budget.
Tobak er godt nok legalt – men ikke særligt glamourøst at arbejde med.
Vil medarbejdere, der er lidt for ivrige efter at arbejde med marijuana blive trukket til side af HR-afdelingen, spørger Doug Melville.
Men et helt andet problem i den sammenhæng er, at bureauer jo normalt er flinke til at byde på deres kunders produkter.
Det spørgsmål kommer Doug Melville dog ikke ind på. Til gengæld nævner han problemstillingen omkring, hvordan bureauerne vil stille sig i rådgivningen over for eksempelvis hoteller, restauranter, barer, byer og strande, som jo skal overveje, om de vil hoppe på marijuana-vognen.
Doug Melville tvivler dog ikke på, at området vil blive stærkt reguleret lige som andre smågiftige nydelsesmidler som tobak og alkohol.
Men uanset hvad – afstemningen bliver interessant.