Ny Old Spice-film smadrer sin helt

Peter Engholm
25@mail.dk

P&G tager et usædvanligt skridt med sin Old Spice-duftserie: En midlertidig afløser for Isaiah Mustafa får så fæle jungle-klø, at det næsten ligner en parodi.

Der er dælme ikke meget “tickets to that thing you love” over seneste film fra Wieden+Kennedy, Portland, og kunden, Procter & Gamble.

For sjældent har en talsperson for et produkt fået en hårdhændet behandling, som den canadiske skuespiller Neal Bledsoe får i 30-sekunders spottet for Old Spice’ nye duft, Danger Zone. Du kan se filmen her.

Kampagnen kører udelukkende på de internationale markeder og kan være forklaringen på, at Isaiah Mustafa – Old Spice-manden på hjemmemarkedet – slipper for at blive dyppet i kviksand, bidt af slanger, kørt over og halvt fortæret af piratfisk.

P&G har været meget synlige i Cannes og åbenlyst søgt større kreativitet i sin kommunikation – og koncernen fik da også et prædikat, verdens bedste reklamefilm, med sig hjem sidste år. Så meget interessant er det, når en mastodont vælger at give sit produkt sådan en drejning, at man reelt gør lidt grin med sig selv.

Selvironien er så tyk i filmen, at den har et parodisk skær over sig – men den er god (og stadig charmerende) nok.